7 PANDUAN MEMBELI HARTANAH BAGI NEWBIE NO #1 PALING PENTING

pembiayaan

Ramai anak muda sudah mula berminat untuk melabur dalam hartanah. 7 perkara berikut boleh dijadikan panduan untuk menceburi bidang ini.

Antaranya:

#1 Ilmu
Kita mestilah mempunyai ilmu yang cukup sebelum membuat perancangan. Belajar dulu selok belok hartanah. Laburkan sedikit wang untuk beli buku berkaitan, hadir seminar hartanah. Ilmu penting sebagai persediaan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Ilmu juga dapat diperoleh dengan membaca dan melalui perkongsian pengalaman orang lain.

#2 Bina Ukhuwah
Bina ukhuwah / networking antara ejen, banker, kawan yang sama minat dengan kau. Mereka boleh bantu kau dari masa ke semasa. Kalau dapat bina satu pasukan yang cekap lagi cepat kau bergerak jauh. Antaranya seperti peguam , pegawai bank, kontraktor, juru elektrik, tukang baik pulih rumah dan sebagainya.

#3 Matlamat
Tentukan matlamat keuntungan hartanah :
-Kenaikan nilai hartanah
-Pendapatan pasif (aliran tunai)

Keuntungan kenaikan nilai hartanah
i. Rumah bertanah lebih cepat naik harga.
ii. Memerlukan modal yang agak tinggi.
iii. Beli, simpan, jual.
iv. Beli masa dalam pembinaan, siap jual.

Keuntungan pendapatan pasif
i. Hasil lebihan daripada hartanah yang disewakan.
ii. Apartmen / kondominium lebih bagus.
iii. Perlu ada kecekapan menguruskan rumah sewa, duit sewa.

#4 Modal
Modal mesti ada. Takkan nak beli rumah dengan senyuman menawan kau je, ye dak? Belajar macam mana kau boleh dapatkan modal / deposit rumah dengan cepat.

#5 Nilai Hartanah Bawah RM300K
Sebagai permulaan, kau boleh mencari hartanah berskala kecil. Sebabnya;
i. Mudah untuk dapatkan pembiayaan hartanah tersebut, senang dapatkan pembiayaan rumah kedua dan seterusnya.
ii. Mudah untuk mendapatkan penyewa / pembeli.

#6 Lokasi
Lokasi memainkan peranan penting untuk meningkatkan keuntungan dari segi kenaikan hartanah ataupun keuntungan sewa. Antaranya;
i. Berdekatan dengan pusat bandar
ii. Berdekatan dengan kawasan perindustrian
iii. Berdekatan dengan hospital, sekolah, pejabat kerajaan
iv. Berdekatan dengan universiti, kolej, politeknik
v. Berdekatan laluan pengangkutan awam.
vi. Berdekatan laluan lebuhraya

#7 Keuntungan
Kau kena tahu kau bakal dapat keuntungan. Ada orang beli hartanah mahu buat sewa tapi selalu aliran tunai negatif. Maknanya ada yang tak kena tu. Membeli tanah yang tidak diusahakan dianggap tidak memberi keuntungan jika masih perlu membayar menggunakan pendapatan sendiri. Macam mana nak untung? Kena tengok balik nombor 1. Ilmu.

Apa yang saya tulis sebagai panduan asas saja. Bersama-sama lah kita menuju kejayaan dunia dan akhirat. Ada duit susah, tak ada duit pun susah. Jangan sampai kita jadi hamba duit. Bila kita kaya, boleh kita tolong orang yang tak berkemampuan.

Contohnya, jika kita jadi tuan rumah, kalau penyewa kita baik, bayar tepat waktu, kita sudah mendapat untung sewa dan aliran tunai positif. Ramai tuan rumah Melayu kekalkan harga sewa rumah je. Jadi, Melayu kita sendiri tak terbeban kan?

BACA JUGA:  CARA BAYAR PINJAMAN PERUMAHAN

Moga manfaat. Kah!

SUMBER : Halal Money

Kongsikan Sekiranya Bermanfaat...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *