9 PETUA PELABURAN UNTUK GOLONGAN MUDA!

hartanah

Anak-anak muda biasanya dilihat sebagai golongan yang riang tanpa mengambil kira perihal dunia dan terutamanya tentang isu isu wang. Mereka cenderung berbelanja banyak untuk makanan sedap dan membeli alat elektronik dan aksesori fesyen terkini. Sama ada pelajar kolej atau individu baru bermula berkerja, menjimatkan duit dalam usia dua puluhan anda adalah sesuatu yang wajib dan seharusnya dipandang serius.

Walau bagaimanapun, untuk memastikan gaya hidup yang santai dan riang, bukan hanya pada usia dua puluhan tetapi untuk sebahagian besar kehidupan anda, melabur dari usia 20an adalah pertaruhan yang pasti. Sama ada pendapatan awal anda atau wang saku anda, wang tunai yang sedikit akan dapat menyelamatkan banyak masalah kewangan masa depan. Berikut adalah beberapa petua pelaburan untuk anak-anak muda yang boleh membuka jalan untuk masa depan yang hebat dan bebas tekanan.

1. Menggunakan teknologi untuk membuat debit automatik ke arah rancangan simpanan anda. Ini akan memastikan bahawa anda tidak lupa dan tidak dapat elak daripada menyimpan duit setiap bulan.

2. Buat rancangan kewangan yang akan memberikan butiran asas mengenai jumlah wang yang anda pegang, bagaimana anda ingin membesarkannya dan letakkan tarikh untuk mencapai matalamat kewangan tersebut. Membuat bajet belanjawan juga akan memberitahu anda apa yang anda belanjakan dan dengan itu dapat membantu anda mengenal pasti bagaimana untuk membatasinya.

3. Membina korpus yang akan berfungsi sebagai dana kecemasan atau dana yang akan berguna apabila anda mempunyai kecemasan kewangan

4. Amat penting untuk mengingati sejarah kredit anda dan skor kredit yang dilampirkan dari awal. Ini akan memastikan bahawa anda telah menyelamatkan apa-apa masalah yang mungkin timbul di masa hadapan ketika anda perlu membuat pemohonan pinjaman peribadi, kad kredit atau produk produk lain dari bank

5. Sekiranya anda mampu, maka lebih baik jika anda dapat menyimpan sebanyak mungkin ke arah persaraan anda. Jumlah ini mungkin beberapa Ringgit sahaja pada awalnya, tetapi akhirnya akan bertambah jika dilakukan secara konsisten.

6. Sekiranya terdapat sebarang hutang kepada nama anda, sama ada secara rasmi (diambil dari bank) atau tidak rasmi (dipinjam dari rakan dan keluarga), anda dinasihatkan untuk memulakan pembayaran secepat mungkin. Membayar hutang yang dipinjam pada kadar yang lebih tinggi dahulu berbanding dengan hutang lain adalah strategi bijak untuk menjimatkan wang.

7. Belajar tentang kewangan sebagai cara untuk membolehkan anda mencapai impian dan matlamat anda. Ketahui teknik pelaburan, produk kewangan dan barangan berkaitan lain yang akan membantu anda menjimatkan, melabur dan mengembangkan wang anda.

8. Pastikan anda mempunyai matlamat jangka panjang dengan kewangan anda. Dalam usia dua puluhan, anda tidak sepatutnya memikirkan isu-isu kewangan yang berat, tetapi pada masa yang sama, untuk perancangan kewangan, lebih awal anda mula lebih baik.

BACA JUGA:  ADAKAH RUMAH LEASEHOLD SESUAI DILABURKAN?

9. Tingkatkan potensi pendapatan anda. Ingat, apa yang anda perolehi dari segi pendapatan pada usia 20-an anda, tidaklah sama seperti yang akan anda akan perolehi ketika anda berada di linkungan usia 40-an. Tetapi, untuk margin pendapatan menjadi besar, anda perlu belajar dan memperoleh kemahiran yang akan membawa anda lebih banyak pendapatan. Oleh itu teruskan melabur dalam kursus dan program yang akan meningkatkan peluang anda mendapat pekerjaan yang lebih baik.

Menjaga perkara-perkara yang disebutkan di atas, bahkan seorang anak muda dengan pendapatan bulanan nominal boleh mula menjimat, melabur untuk masa depan dan menjalani kehidupan tanpa tekanan kewangan.

sumber : majalah labur

Kongsikan Sekiranya Bermanfaat...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *