MATLAMAT PELABURAN HARTANAH,BUAT UNTUNG 1KALI DENGAN STRATEGI INI

Sebelum mencapai sebarang matlamat, kenalah tetapkan matlamat yang kita nak capai dulu. Ini adalah asas yang semua orang patut buat.

Ada tak strategi yang boleh bantu mencapai matlamat pelaburan yang kita harapkan?

Kalau anda serius nak jana untung dengan pelaburan hartanah.

Matlamat sebagai penyuluh kejayaan

Matlamat adalah hasil yang kita nak dapatkan. Ia adalah cita-cita dan bukan sekadar angan-angan.

Kita benar-benar nak capai perkara ini, walaupun ada macam-macam halangan yang mendatang.

Dalam usaha mencapai sesebuah matlamat, bagus untuk kita merangka strategi yang membantu untuk kita gunakan secara praktikal.

Dan salah satu strategi terbaik yang boleh kita guna adalah strategi S.M.A.R.T.

Ini adalah konsep MBO (Management by Objective) yang dipopularkan Peter Drucker sekitar tahun 1950-an.

Ramai yang ingat, strategi macam ini hanya boleh digunakan oleh syarikat atau organisasi besar yang dah establish.

Kalau anda nak tahu, ia juga sesuai untuk kita gunakan dalam mencapai matlamat personal.

Ada 5 kunci komponen utama dalam strategi ini:

S – Specific (Spesifik),
M – Measurable (Boleh diukur),
A – Actionable (Praktikal),
R – Realistic (Bersifat realistik),
T – Time-bound (Tempoh masa).
Jom kita selami setiap satu poin kat atas ni:

1.Tetapkan matlamat anda secara spesifik.

Dialog A: “Aku nak beli sebiji rumah tahun ini.”
Dialog B: “Aku harap aku dapat beli sebiji rumah tahun ini.”
Apa perbezaan yang korang nampak kat 2 dialog atas ni?

Ya, ada beza kalau sekadar mengharap dan betul-betul nak mencapai sesebuah matlamat yang kita dah tetapkan.

Nak tetapkan matlamat, kenalah spesifik. Lagi spesifik, lagi bagus. Bukan sedar mengharap saja.

Lain tindakan kita kalau sekadar mengharap berbanding menetapkan matlamat secara spesifik.

Anda boleh buat perkara ni dengan menulis matlamat anda terlebih dulu. Matlamat itu, tulis secara terperinci kat atas kertas (dalam diari atau buku nota anda).

Kajian Prof. Dr.Gail kat Dominican University ada buktikan, yang matlamat bertulis lebih mudah dicapai berbanding mereka yang tak tulis.

Jadi, sentiasa tulis matlamat sebelum apa-apa hal. Catat segala maklumat penting yang berkaitan seperti:

jenis rumah yang anda nak beli (banglo, apartmen, shoplot atau lain-lain),
harga pasaran semasa dan harga jualan rumah yang anda nak beli,
keluasan rumah (kaki persegi),
lokasi rumah,
prospek sewaan, dan sebagainya.
Ingat tau. Lagi spesifik korang boleh tulis, lagi bagus.

2. Pastikan matlamat anda boleh diukur.

Yang ke-2 pula, kita mesti berupaya mengukur matlamat supaya boleh kita wujudkan rangka kerja atau pelan tindakan yang sesuai.

Tanpa rangka kerja (atau pelan tindakan) yang bagus, ia akan pengaruhi tempoh masa kita mencapai sesuatu matlamat. Boleh jadi, ia akan jadi lebih lambat berbanding biasa.

BACA JUGA:  Hartanah Sekunder Mungkin Murah Berbanding Hartanah Baharu

Bergantung kat matlamat masing-masing, anda boleh mula merancang dengan menilai apa yang ada kat tangan anda sekarang.

Gunakan segala fakta atau angka-angka yang anda tahu.

Contohnya, berapa banyak simpanan anda sehingga hari ni? Atau, apakah pendapatan tahunan anda sekarang?

Dari sini, anda boleh ukur jangka masa sesebuah matlamat yang dah ditetapkan.

Baru boleh anda tetapkan matlamat untuk capai pendapan tahunan baru, atau tingkatkan simpanan pada masa depan.

Kalau tak ada ukuran seperti ni, boleh jadi anda akan bertindak membabi buta tanpa arah tuju yang betul.

Pendek kata, be logical.

3. Wujudkan pelan tindakan yang praktikal.

Kalau tak bertindak, sampai bila-bila pun matlamat kita tak akan tercapai.

Dan untuk dapatkan perkara ini,anda perlukan pelan tindakan secepat mungkin.

Pelan tindakan akan membantu korang menggambarkan dengan jelas setiap langkah-langkah yang perlu diambil.

Ini akan bantu kurangkan sebarang kesilapan dalam perjalanan mencapai matlamat yang anda dah tetapkan.

Yang paling penting adalah langkah pertama yang perlu anda buat. Kalau tak ada ni, sampai bila pun kita tak akan bergerak menuju matlamat.

4. Ia mesti bersifat realistik.

Sentiasa agresif dalam mencapai matlamat anda adalah satu tindakan yang bagus. Dah tentu perkara ini akan menguji limit anda.

Tapi, tak guna juga kalau matlamat tu tak logik untuk dicapai.

Belajar fahamkan perbezaan antara perkara mustahil dengan yang tak mustahil. Biasanya, orang akan menganggap ia adalah satu perkara yang sama, padahal ia cukup berbeza.

Contohnya, boleh tak anda kumpul duit deposit RM30,000 dalam masa 1 bulan?

Mungkin ada yang boleh capai matlamat ini, dan ada sesetengah orang tak. Ia juga bergantung kat keupayaan dan kapasiti diri masing-masing.

5. Tetapkan satu tempoh masa yang logik.

Dan akhir sekali, pastikan matlamat korang ni ada deadline.

Ini supaya anda sentiasa berikan sepenuh tumpuan untuk mencapai matlamat yang dah ditetapkan. Kalau tak ada deadline, matlamat anda tak akan mempunyai apa-apa makna.

Fungsi deadline adalah untuk buatkan anda terikat dengan masa untuk mencapai matlamat.

Tak salah untuk anggap deadline bagaikan pembekal tenaga, yang membantu andasentiasa bergerak ke depan.

Selain itu, deadline juga bantu anda mengira berapa banyak masa dan tenaga yang perlu anda laburkan untuk mencapai sesebuah matlamat.

Tak bermakna bila dah tetapkan matlamat, ia akan menjamin kejayaan. Yang pasti,anda lebih senang gagal kalau tak tetapkan sebarang matlamat.

Bila cukup jelas dengan matlamat yang nak dicapai,anda tak akan tersasar jauh dan sentiasa ada kat landasan yang betul.

Anda akan dapat juga mencapai matlamat yang anda impikan satu hari nanti.

SUMBER : GILA HARTANAH

Kongsikan Sekiranya Bermanfaat...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *