Category: Info Hartanah

article-2480435-198FEF7A00000578-921_634x354.jpg

PROCEDURE MEMBELI RUMAH PERTAMA SEHINGGA MENDAPAT KUNCI

Anda dijamin berani bertindak bila dah tahu prosedur ini. Prosedur beli rumah mungkin asing bagi korang yang bercadang membeli hartanah pertama. Membeli hartanah secara amnya, melibatkan 5 langkah: Membuat persediaan pembelian, membuat tawaran, mendapatkan khidmat guaman dan pinjaman, menandatangani perjanjian, Urusan pindah milik. Mengetahui prosedur adalah penting kerana ianya dapat: Membantu anda membuat perancangan, dan Mengelakkan kelewatan […]

Baca Selanjutnya
Beli Rumah

PANDUAN-PANDUAN MAHU MEMBELI RUMAH PERTAMA

Sediakan Maklumat (Profile) Kewangan Peribadi 1. Senaraikan Pendapatan (Income) ● Pendapatan tetap ● Pendapatan tidak tetap (elaun, komisen, overtime, bonus dan lain-lain) ● Pendapatan sampingan 2. Senaraikan Potongan (Deduction) ● Potongan KWSP ● Potongan SOCSO / PERKESO ● Potongan Cukai Bulanan (PCB) ● Potongan Zakat ● lain-lain yang berkenaan 3. Senaraikan Komitmen (Commitment) ● Pembiayaan […]

Baca Selanjutnya

Sebab Kenapa Korang Kena Beli Hartanah

Cuba korang bayangkan senario ni: Korang ada kat event lelong rumah di mana terdapat 100 hartanah akan ditawarkan. Kakitangan event (jurulelong, peguam, dan pengurus bank) jugak tak duduk diam. Konfirm korang rasa ramai bakal pembeli berebut-rebut untuk membida hartanah idaman masing-masing, kan? Mana taknya, nak cari rumah mampu milik ni bukan kerja senang dan semua orang […]

Baca Selanjutnya
5 PERKARA PERLU TAHU TENTANG RUMAH PERTAMA

TIPS MENCARI RUMAH UNTIK DISEWA

Sebagai pelajar yang sering dihambat dengan tests dan exams yang menyeramkan, pasti memerlukan suasana kondusif untuk belajar. Keadaan rumah sewa perlulah sesuai, terutamanya untuk pelajar yang menitik beratkan soal keselesaan ketika belajar. Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang perkara yang perlu diambil kira untuk memilih rumah sewa. Semoga bermanfaat untuk kita semua.  Lokasi […]

Baca Selanjutnya
Perjanjian Bandar Malaysia Dibatalkan

PELABURAN HARTANAH DENGAN HARTANAH LELONG

1. PELUANG BELI HARTANAH YANG HARGANYA LEBIH MURAH DARIPADA HARGA PASARAN Hartanah lelong kebanyakannya lebih murah daripada harga pasaran. Antara sebabnya ialah keadaan hartanah yang kurang sempurna. Kebanyakan hartanah lelong ialah rumah yang telah ditinggalkan, jadi banyak pencerobohan berlaku. Pihak yang tidak bertanggungjawab mencuri gril, tingkap, pintu dan sebagainya. Sebelum membeli hartanah lelong, anda perlu […]

Baca Selanjutnya

Garis Panduan Untuk Penilaian Rumah!

Sama ada anda merupakan bakal pembeli rumah atau pelabur hartanah yang tidak berpengalaman, penilaian hartanah ialah elemen yang sangat penting kepada anda untuk memasuki pasaran hartanah. Anda mungkin pernah terdengar istilah ini digunakan oleh pemain pasaran hartanah yang berpengalaman, namun berapa banyak yang anda benar-benar memahami tentang penilaian hartanah dan bagaimana proses ini akan mempengaruhi […]

Baca Selanjutnya
kesilapan-pelaburan

Meningkatan Taraf Pelaburan Anda: Hartanah Perumahan VS Komersil

Dalam bidang yang mempunyai pilihan pelaburan yang luas, pelaburan hartanah biasanya dianggap sebagai pelaburan yang berjangka panjang dan selamat. Namun, dalam bidang ini terdapat dua dunia yang berbeza: hartanah perumahan dan hartanah komersial. Walaupun pelaburan dalam hartanah perumahan merupakan pelaburan yang selamat, perlaburan dalam hartanah komersial adalah amat berbeza. Salah satu sebab utama pengalihan pelaburan […]

Baca Selanjutnya

PANDUAN LENGKAP BELI RUMAH PERTAMA!

“Tok, saya tak pernah beli rumah. Kat mana nak dapatkan ilmu beli rumah pertama saya ye?” Hari ni Tok nak kongsikan dengan korang panduan langkah demi langkah untuk beli rumah pertama korang hasil nukilan Dr Mohd Fadhli Mohd Fauzi. — Ada orang kata susahnya beli rumah. Tetapi pelik tak kenapa ada orang boleh beli banyak rumah […]

Baca Selanjutnya

FAKTOR YANG MENYEBABKAN ANDA SUKAR DAPAT RUMAH PERTAMA

1) Inginkan rumah di tengah bandar tetapi murah

Kebanyakan golongan yang tinggal di bandar mahu beli rumah baru, landed, besar dan murah! Ini adalah realitinya. Jika anda masih mempunyai impian sebegitu, semakin sukar untuk anda dapatkan rumah pertama anda.

“Beli rumah pertama anda berdasarkan kemampuan bukan kehendak yang berlebihan.”

Baca Selanjutnya
hartanah_pertama.jpg

HARTANAH PERTAMA YANG MANA PATUT ANDA MILIKI DAHULU?

Jika anda tanya kepada sesiapapun yang baru di dunia hartanah kenapa mereka masih tidak membeli rumah, kebanyakannya akan memberitahu bahawa kos untuk memiliki sebuah rumah bukanlah merupakan pelaburan yang sangat kecil. Ia melebihi kemampuan seseorang individu itu untuk memilikinya terlebih dahulu. Bagaimanapun, terdapat beberapa individu yang masih mengumpul dan menyimpan wang untuk memiliki rumah impian mereka sebagai hartanah pertama.

 

Persoalannya, patutkah anda menunggu sehingga berjaya mengumpul wang yang cukup untuk membeli rumah impian anda? Harga hartanah di Malaysia sentiasa melambung naik, banyak pembeli hartanah sendiri mempunyai masalah terhadap pemilikian rumah idaman mereka seperti berangan ingin memiliki rumah teres berkembar dua tingkat tetapi hanya mampu memiliki kondominium dua bilik tidur.

Jika anda seorang prospektif pembeli rumah kalipertama, anda mungkin menghadapi banyak keputusan yang sukar. Semua individu mempunyai pendapat yang tidak sama, di mana ada diantara mereka yang ingin membeli rumah untuk selama-lamanya dan ada yang hanya ingin membeli rumah untuk kali pertama bagi permulaan.

 

Tetapi secara amnya, rumah permulaan mampu membuatkan anda bahagia pada lima tahun pertama atau lebih. Atau mungkin ia sudah mencukupi bagi seseorang individu. Sebaliknya, rumah kekal ialah merupakan rumah yang anda mungkin telah melihat diri anda apabila tinggal di situ, lebih-lebih lagi apabila sudah berkeluarga.

Masalah yang utama sekarang hanyalah wang:

 

Jual-beli rumah juga punya turun naik seperti kadar-kadar faedah dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Pembeli rumah kali pertama kini membeli rumah sekadar mengikut kesesuaian bajet mereka berbanding dengan kegemaran mereka. Terdapat banyak baik dan buruk yang harus dipertimbangkan, tidak kira sama ada rumah itu dijadikan sebagai rumah permulaan mahupun rumah untuk diduduki selama-lamanya.

 

Dapatkan rumah pertama anda

Terdapat beberapa kebaikan jika anda membeli rumah permulaan daripada membeli rumah idaman bagi kali pertama. Pertama sekali, Kadar semasa Base Lending Rate (BLR) sebanyak 6.6% (seperti Januari 2014) merupakan yang diantara terendah semenjak 10 tahun lalu. Pakar dan ahli ekonomi berpendapat kadar ini mungkin akan meningkat pada tahun ini.

Jika anda fikir kadar janji yang bagus merupakan satu perkara yang tidak cukup baik untuk anda, dan anda membuat keputusan untuk berkompromi bagi rumah pertama anda, fikir semula. Kadar jumlah pinjaman anda akan memberi kesan kepada bayaran bulanan anda dan juga jangka peminjaman anda.

Anda juga boleh memeriksa bayaran bulanan anda terhadap kadar faedah semasa yang ditawarkan oleh bank menggunakan kalkulator pinjaman rumah iMoney. Ini akan memberi idea yang lebih terang tentang bagaimana kadar-kadar faedah boleh menjejaskan kewangan anda.

Satu lagi pertimbangan yang harus diambil kira adalah penilaian harta. Membeli rumah permulaan sekarang boleh membantu anda mempercepatkan matlamat dengan menjualnya apabila harga pasaran rumah permulaan anda melambung. Ini memang selalu dilakukan oleh kebanyakkan masyarakat di Malaysia.

 

Perkara yang patut anda elakkan ketika anda ingin membeli

Kekurangan terbesar dengan membeli rumah permulaan adalah apabila nilai rumah tersebut tidak melambung dan juga kesukaran untuk disewakan. Untuk mengurangkan perkara seperti ini berlaku, buat seberapa banyak kajian tentang jenis dan lokasi hartanah tersebut.

Tidak banyak individu yang berumur 30-an atau 20-an mampu memiliki rumah impian anda. Apabila harga rumah dan kos sara hidup meningkat, gaji tidak bertambah dengan kadar yang sama. Hari ini, dengan pendapatan seisi rumah bersama mungkin tidak dapat memiliki mana-mana rumah yang selesa di kawasan bandar Lembah Klang.

Menunggu sebuah rumah impian untuk selama-lamanya mungkin hanya akan menjadi satu penantian kerana harga rumah tidak akan menurun sehingga bila-bila. Sekarang, satu hartanah yang tidak mampu dibeli sekarang, mungkin juga diluar kemampuan pada masa akan datang, jika kenaikan gaji kekal di kadar yang sama.

 

Baca Selanjutnya

Berapa Harga Rumah Yang Mampu Dimiliki?

Bagi yang sedang membuat kira-kira untuk membeli rumah, sudah semestinya tertanya-tanya, berapa harga rumah yang mampu dimiliki? Berapa kelayakan pembiayaan pinjaman perumahan yang boleh dibuat dengan bank untuk mendapatkan rumah idaman? Kalau nak beli rumah yang berharga tinggi, takut nanti terbeban dengan bayaran bulanan, malah permohonan pembiayaan pinjaman perumahan pun belum tentu lulus. Nak dapatkan […]

Baca Selanjutnya
Misi Hebat Realtors

6 Tips Penting Beli Rumah Subsale Secondhand!

Baru-baru ini saya mendapat satu soalan daripada pembaca, yang mana beliau bertanya tentang tips dan cara beli rumah subsale atau secondhand daripada pemilik rumah untuk elakkan daripada tertipu. Ini adalah soalan yang ditanyakan: “Salam, Tuan. Saya ingin bertanyakan tentang langkah-langkah membeli rumah kediaman dengan pemilik rumah/orang perseorangan, supaya dapat mengelakkan dari unsur-unsur penipuan, sehingga kita […]

Baca Selanjutnya

Pening Nak Beli Rumah? Ini Solusinya!

Adakah anda berimpian nak beli rumah tetapi masih pening mencari rumah yang sesuai? Apabila dah jumpa rumah yang sesuai, pening pula fikir tentang sumber kewangan untuk dapatkan rumah tersebut. Kalau anda alami situasi di atas, wajib baca artikel ini sampai habis! Sedarkah anda, anda sebenarnya tengah rugi besar jika masih bertangguh memiliki rumah. Kenapa saya […]

Baca Selanjutnya
PHB bantu kekayaan Bumiputera melalui pelaburan hartanah

8 TIPS UNTUK MEMILIKI HARTANAH

  Di sini saya nak kongsikan sedikit tips yang saya rasa baik untuk kita semua iaitu bagaimana untuk memiliki hartanah.   1.Membetulkan Perspective Betul.Rumah semakin mahal.Tetapi, akuilah yang sebenarnya rumah yang murah masih ada.Siapa kata tak ada.Cuma tak selera dengan tekak dan mata kita. Rumah idaman tak semestinya rumah pertama yang kita beli. Rumah dalam […]

Baca Selanjutnya

7 Cara Menghadapi Penyejukan Hartanah

Kesan-kesan yang berpunca daripada proses pengawalan hartanah tertentu telah mulai muncul. Berdasarkan laporan Bank Negara Malaysia, kadar pertumbuhan Indeks Harga Rumah Malaysia telah merosot ke 9.6 peratus pada suku akhir tahun lepas berbanding dengan 12.2 peratus tahun sebelumnya. Walaupun hal ini mempunyai kebaikan dan keburukannya, pembeli rumah yang benar benar berminat mungkin perlu menghadapi impak […]

Baca Selanjutnya
3 Tips Bagaimana Ejen Hartanah Boleh Close Deal Dengan Power

BERAPA BANYAK MODAL KENA SEDIAKAN KALAU BELI RUMAH SUBSALE?

Ilmu asas yang semua pembeli rumah second hand pertama wajib tahu Katakan, korang nak beli rumah second hand harga RM150,000. Berapa banyak yang kos permulaan yang korang perlu sediakan? 1: Berapa banyak down payment anda perlu sediakan? Perkara pertama yang korang wajib buat sebelum beli mana-mana rumah second hand, adalah sediakan deposit sebanyak 10% hingga 30%. Bank akan berikan margin pembiayaan maksimum 90% untuk korang beli […]

Baca Selanjutnya

STEP-BY-STEP CARA BELI RUMAH SECOND HAND

Normal kalau korang takut bila nak membeli rumah pertama. Tapi kalau terus layan perasaan takut tu, sampi ke sudah korang takkan dapat beli rumah. Ramai yang gagal melangkah dengan yakin sebab tak tahu asas yang terlibat dalam proses jual beli rumah. Nah, Tok nak kongsi ilmu yang akan bantu korang hadap proses membeli rumah subsale […]

Baca Selanjutnya