Category: Info Hartanah

19pmdua.transformed.jpg

BANGUNKAN HARTANAH BAGI KUMPULAN PROFESIONAL MUDA -PM

KUALA LUMPUR: Sektor swasta digalak terbabit dalam pembinaan lebih banyak projek pembangunan hartanah yang memenuhi keperluan kumpulan kelas pertengahan atau M40, kata Datuk Seri Najib Razak. Perdana Menteri berkata, projek yang dibangunkan perlu lebih fleksibel dan unik, umpamanya menggunakan skim sewa beli perumahan yang sesuai dengan kedudukan kewangan kumpulan itu. “Kumpulan profesional muda seperti peguam, […]

Baca Selanjutnya
PROJEK WAKAF HARTANAH

SULTAN KEDAH SEMPURNA PECAH TANAH PROJEK WAKAF HARTANAH

ALOR SETAR 21 November – Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah hari ini berkenan menyempurnakan upacara pecah tanah projek pembangunan hartanah di atas tanah wakaf di Telok Chengai, Jalan Kuala Kedah dekat sini. Projek yang diberi nama Taman Sultan Sallehuddin itu dijangka dilaksanakan pada suku kedua 2019 setelah mendapat kelulusan pembangunan dari Majlis Bandaraya Alor […]

Baca Selanjutnya
Pelaburan hartanah

BERNILAIKAH TANAH RIZAB MELAYU?

Jika menyebut tentang tanah rizab Melayu, pasti ramai yang membayangkan kawasan pertanian atau perladangan yang terletak di kawasan pedalaman sesebuah negeri. Pasti ramai juga yang mengetahui bahawa tanah yang berstatus rizab Melayu ini hanya boleh dijual kepada orang Melayu sahaja. Sedikit sebanyak persoalan lain pula yang timbul, iaitu bernilaikah tanah rizab Melayu? Sebab katanya banyak […]

Baca Selanjutnya
saman

KHALID SAMAD DEDAH BINAAN HARAM DI TANAH KERAJAAN MINGGU DEPAN

SHAH ALAM: Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad akan mendedahkan binaan haram syarikat swasta atas tanah milik kerajaan persekutuan minggu depan. Menteri berkata binaan haram itu diluluskan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Khalid menjelaskan undang-undang tidak membenarkan syarikat swasta membuat sebarang binaan di tanah kerajaan kecuali tanah berkenaan dijual kepada syarikat itu. “Maka tidak munasabah adanya […]

Baca Selanjutnya
Perlindungan takaful

PERLINDUNGAN TAKAFUL CUEPACS PA ,CUEPACS CARE UNTUK PENJAWAT AWAM

KLANG: Hanya bayar RM6 sebulan, waris penjawat awam layak mendapat pampasan sehingga RM220,000 jika berlaku kemalangan yang menyebabkan kematian atau kecacatan kekal, dengan menyertai program takaful kemalangan diri Cuepacs PA. Pengarah Urusan Medicare Assistance Sdn Bhd (Medicare), K Palanisamy, berkata program berkenaan adalah kerjasama syarikat itu dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) bagi […]

Baca Selanjutnya
pembiayaan

APA ITU MARGIN PEMBIAYAAN (MOF)?

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90% untuk pembiayaan perumahan. Nak tahu lebih lanjut? Jom kita sama-sama hadamkan perkongsian Tuan Amir Syahir ni. – Mungkin ramai yang sudah tahu pasal MOF ni. Tapi sebagai ulang kaji, tak […]

Baca Selanjutnya
Kira-duit-30.12.16-.jpg

DARI MAKAN GAJI KE PELABUR BERJAYA

KENAPA RAMAI YANG TAK MAMPU BELI HARTANAH DAN APA YANG ANDA PERLU BUAT?   1. Bermula melabur dari tahun 2005 ketika berumur 24 tahun dengan bermodalkan duit sendiri RM2,000 untuk pembelian rumah pertama. Sudah membeli lebih daripada 40 hartanah sehinnga tahun 2014. 2. Sebab ramai rakan online yang mahu baca perkongsian saya, saya telah menulis […]

Baca Selanjutnya
5 KELEBIHAN BELI RUMAH MELALUI EJEN HARTANAH.

4 KELEBIHAN EJEN HARTANAH BERDAFTAR

Apakah Agen Hartanah Berdaftar? Agen Hartanah Berdaftar adalah Agen Hartanah yang berdaftar dengan Lembaga Penilai Pentaksir Dan Ejen Hartanah. Agen Hartanah ini boleh juga dikenali dengan Real Estate Negotiator (REN). Kenapa PERLU menggunakan ejen hartanah berdaftar? 1) Mengelakkan Penipuan -Ejen hartanah Berdaftar wajib berdaftar dengan Lembaga Penilai Pentaksir dan Ejen Hartanah Ejen Hartanah wajib memaparkan  Tag ID semasa berurusan dengan […]

Baca Selanjutnya

KENALI DAN FAHAM TENTANG PELABURAN HARTANAH

1. Pelaburan hartanah ini macam-macam. Pilih lah strategi mana nak pakai antaranya: Beli rumah under construction dari developer. Beli rumah siap owner (subsale) Beli rumah lelong Buat sublet 2. Beli rumah under construction risikonya rumah tak siap. Kualitinya pun belum tahu bagus atau tidak bagus. Developer suka bagi pakej yang pelbagai untuk tarik pembeli. Kebiasaannya harga rumah under construction ni lebih murah berbanding semasa dah siap nanti. […]

Baca Selanjutnya
hartanah-online.jpg

PROSES LENGKAP JUAL BELI RUMAH

Apa yang anda perlu tahu sebelum mula cari rumah? Sebelum mulakan pelaburan hartanah dan memulakan pencarian rumah, anda wajib tahu 3 jenis pasaran hartanah yang ada di tanah Malaysia ni. Pasaran hartanah ini adalah : pasaran primer pasaran sekunder pasaran tertiari 3 pasaran hartanah ini adalah berbeza dari segi keuntungan dan risiko. Walaubagaimanapun, pilihan untuk […]

Baca Selanjutnya
Pandan

CARA KUMPUL DEPOSIT UNTUK BELI RUMAH

Deposit yang terlalu tinggi menjadi punca ramai orang sukar untuk memiliki rumah. Itu tidak masuk lagi kos-kos sampingan seperti bayaran kepada peguam, penilai dan lain-lain lagi. Namun, sekarang lebih mudah sebab banyak skim yang kerajaan umumkan untuk bantu orang ramai memiliki rumah seperti Skim MyDeposit. Selain itu, kalau anda beli rumah dari pemaju, anda juga […]

Baca Selanjutnya
panduan jual rumah

PANDUAN DAN CARA BELI RUMAH PADA TAHUN 2019

Nak beli rumah tapi tak tahu cara? Artikel Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2019 ni akan bantu anda untuk dapatkan rumah impian. Saya akan sentuh kesemua aspek beli rumah supaya anda faham keseluruhan proses. 1) Untuk duduk atau pelaburan Biasanya kita beli rumah kerana dua sebab. Sama ada untuk duduk atau pun sebagai […]

Baca Selanjutnya

ELAK DARI JADI MANGSA PENIPUAN PEGUAM HARTANAH

Antara tips yang penting bagi mengelakkan penipuan oleh peguam hartanah adalah: 1. Jangan terus percaya peguam yang disarankan oleh rakan atau ahli keluarga/saudara mara. 2. Ambil masa anda untuk mengenali peguam tersebut secara peribadi dengan lebih dekat. 3. Luangkan masa anda untuk peguam tersebut dan bukan hanya melalui aplikasi media sosial kerana pandangan rakan anda […]

Baca Selanjutnya

DOKUMEN YANG PERLU BILA JUMPA PEGUAM HARTANAH

Ini adalah antara dokumen yang perlu anda bawa sebagai persediaan untuk berjumpa peguam hartanah. Penjual (yang tak diwakili Peguam) perlu bawa atau sediakan : 1. Kad Pengenalana (IC) 2. Dokumen membuktikan Penjual adalah sebenarnya Tuanpunya seperti: Perjanjian Jualbeli Salinan Surat Hakmilik/Geran Salinan Cukai Pintu/Cukai Tanah Nombor Cukai Pendapatan Resit/Bil Maintenance Bil Api/Air/IWK TERKINI Statement baki […]

Baca Selanjutnya
5 KELEBIHAN BELI RUMAH MELALUI EJEN HARTANAH.

KELEBIHAN DAN KEBURUKAN MENJADI EJEN HARTANAH

  Kelebihan: Waktu kerja yang fleksi. Masa untuk tengok hartanah boleh diatur mengikut kesenangan anda. Mana-mana lokasi. Anda boleh memilih kawasan yang anda ingin fokuskan. Terutamanya kawasan berhampiran dengan rumah anda. Keuntungan yang tidak terhad. Pekerjaan ini adalah berdasarkan komisyen, anda boleh menjualkan sebanyak hartanah yang anda mampu. Penjualan satu rumah biasa mungkin sudah cukup menampung perbelanjaan anda […]

Baca Selanjutnya
Hartanah_2017_1.jpg

POWERFUL MELABUR HARTANAH

1. Terbukti Boleh Melawan Inflasi Untuk Jangka Masa Panjang Memang tidak boleh kita nafikan lagi, harga hartanah akan sentiasa naik jika pemilihan lokasi hartanah anda tersebut adalah tepat. Semakin lama anda menyimpan hartanah anda tersebut, dalam masa yang sama juga semakin meningkatnya kadar inflasi (nilai harga barang), nilai hartanah anda turut akan melonjak naik. Ini […]

Baca Selanjutnya
harga-hartanah.jpg

SEBAB KENAPA PERLABURAN HARTANAH SANGAT MENGUNTUNGKAN!

Jangan melabur sebab orang lain melabur. Kita melabur sebab kita tahu kenapa kita perlu melabur, dan strategi yang kita akan gunakan untuk melabur. Kenapa bangsa Cina begitu agresif dalam dunia perniagaan juga turut agresif dalam dunia pelaburan hartanah? 1. Instrumen pelaburan yang berisiko rendah walaupun kos tinggi Semua jenis pelaburan mempunyai risiko yang tersendiri. Risiko […]

Baca Selanjutnya
PINJAMAN_RUMAH.jpg

ASAS PINJAMAN HARTANAH KOMERSIAL DI MALAYSIA

Apabila berbincang tentang pembiayaan hartanah, kebanyakan orang hanya mempunyai pengetahuan tentang pinjaman hartanah kediaman seperti pinjaman rumah atau pinjaman perumahan. Akan tetapi, jika anda bukan membeli hartanah kediaman, pinjaman rumah bukan penyelesaiannya. Anda harus mendapatkan pinjaman hartanah komersial untuk membiayai pembelian hartanah seperti rumah kedai, pejabat, kilang, apartment berservis, SoVo, SoHo dan lain-lain. Apabila berbincang […]

Baca Selanjutnya
MENJADI JUTAWAN HARTANAH

UNDANG-UNDANG TERKINI HARTANAH

Pembeli hartanah akan dikenakan piawaian pinjaman yang lebih ketat Bank Negara telah menetapkan peraturan yang lebih ketat ke atas pinjaman perumahan iaitu pinjaman perumahan tidak boleh lebih daripada 35 tahun dalam usaha untuk mengurangkan hutang isi rumah di negara ini. Bank Negara telah menetapkan peraturan ini sebagai hutang isi rumah kepada Keluaran Dalam Negeri Kasar […]

Baca Selanjutnya