Category: Info Hartanah

Pembiayaan hartanah

APA ITU MARGIN PEMBIAYAAN (MOF)

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90% untuk pembiayaan perumahan. Nak tahu lebih lanjut? Jom kita sama-sama hadamkan perkongsian Tuan Amir Syahir ni. Mungkin ramai yang sudah tahu pasal MOF ni. Tapi sebagai ulang kaji, tak salah kan. Dulu, […]

Baca Selanjutnya
HuhjpT4.png

BOLEHKAH ANDA PERCAYA EJEN HARTANAH ANDA?

Kebanyakan pembelian rumah dan sewaan telah dilakukan dengan bantuan ejen hartanah pada masa sekarang. Kedua-dua pihak boleh mendapatkan kemudahan dan perlindungan sekiranya mempunyai ejen hartanah sebagai orang tengah. Pemilik boleh menjual rumah mereka tanpa bertemu dengan pembeli yang berpotensi (terutamanya bagi pemilik yang tinggal di luar negara atau pemilik yang memegang sebilangan besar hartanah).

Pembeli juga boleh memastikan bahawa deposit mereka adalah dalam keadaan selamat semasa perunding mengendalikan wang daripada papan berdaftar, bukannya memindahkan wang secara langsung kepada penjual.

Walau bagaimanapun, sebahagian ejen hartanah adalah kejam dan mereka tidak jujur sepenuhnya. Kami sedang berbincang tentang rumah anda. Anda akan berada dalam keadaan yang memalukan kepada beberapa lama setelah anda membeli rumah yang bocor, berhantu, anai-anai yang memenuhi rumah daripada ejen hartanah.

Marilah kita melihat beberapa ciri yang harus dimiliki oleh ejen anda.

Baca Selanjutnya
auctionnnn.jpg

HARTANAH LELONG MERUPAKAN PELABURAN BERPOTENSI

KUALA LUMPUR: Bakal pembeli terutama bagi mereka yang ingin membeli kediaman pertama boleh mempertimbangkan hartanah lelong sebagai alternatif kepada pasaran utama atau pasaran sekunder.   Pengasas Superior Wealth Mastery, Alan Poon, berkata pembelian hartanah lelong masih menawarkan potensi pelaburan yang baik jika mengikut kaedah serta pengurusan yang betul.   “Lelongan hartanah diadakan hampir setiap hari […]

Baca Selanjutnya

PELABURAN SAHAM DALAM HARTANAH

Pelaburan saham dalam bahasa mudah bermaksud satu aktiviti pelaburan dengan membeli unit atau ekuiti organisasi atau institusi dan bertujuan untuk mencapai keuntungan maksimum. Namun begitu, pelaburan saham dalam hartanah masih lagi hijau dalam kolam rakyat Malaysia khususnya Bumiputera. Bila sebut sahaja pelaburan hartanah, kebiasaannya orang akan faham mereka perlu beli rumah atau tanah untuk memulakan […]

Baca Selanjutnya
beli-rumah-kunci.jpg

APA YANG ANDA BOLEH BUAT JIKA PEMAJU LAMBAT SERAH KUNCI RUMAH

Mengikut Perjanjian Jual Beli yang menggunapakai Jadual G dan H di bawah Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966, pemaju hendaklah menyiapkan pembinaan sesuatu rumah dan menyerahkan milikan kosong (dalam bahasa mudahnya, serahkan kunci rumah) kepada pembeli dalam tempoh 24 bulan (untuk rumah landed) dan 36 bulan (untuk rumah strata) daripada tarikh Perjanjian Jual Beli. […]

Baca Selanjutnya
bungalow.jpg

MEMBELI LELONGAN HARTANAH

Membeli Hartanah Lelongan Melabur di dalam hartanah yang telah dilelong atau disita boleh menjadi strategi pelaburan hartanah yang amat menguntungkan. Lelongan terjadi apabila pihak bank mengambil alih hak harta penghutang dan menjualnya di pasaran terbuka untuk menampung pinjaman yang belum dijelaskan. Pengetahuan yang luas di dalam semua aspek pelelongan adalah perlu bagi menjayakan strategi ini. […]

Baca Selanjutnya
property-fraud.jpg

PENIPUAN DALAM URUSAN JUAL BELI TANAH

Sentiasa berjaga-jaga dengan penjenayah jual beli hartanah.

Tanah adalah aset terpenting, terutamanya bagi individu yang mempunyai perancangan pelaburan jangka panjang.

Pelaburan dengan tanah jika dibuat mengikut prosedur betul, boleh menjana pulangan yang menguntungkan.

Tapi dalam keghairahan membuat pelaburan dengan tanah, ramai yang pernah kecundang dengan nafsu sendiri. Kebanyakkan yang tak ada tanah berlumba-lumba mendapatkan tanah.

Bagi yang memiliki tanah, macam-macam perancangan bermain kat kotak fikiran. Setiap masa terbayang-bayang nilai ‘Ringgit Malaysia’ kat mata mereka.

Baca Selanjutnya
Website-Under-Construction.jpg

KETAHUI BAJET SEBELUM MENGUBAHSUAI RUMAH ANDA

BIDANG hartanah tidak tertumpu kepada jual beli rumah atau pembinaan kediaman sahaja, sebaliknya merangkumi aspek yang lebih luas. Pengubahsuaian rumah juga termasuk dalam kelompok sama kerana melibatkan ciri-ciri yang ada dalam hartanah.

Namun, tugas untuk mengubahsuai rumah bukan semudah seperti yang disangka. Memiliki bengkel kabinet sendiri, Mohd Ashry Abd Hamid akan turun padang berbincang dengan pemilik kediaman secara langsung bagi memberi idea dan khidmat nasihat.

Boleh cerita mengenai bidang pengubahsuaian rumah, apakah ada syarat tertentu bagi pemilik rumah?

 

Pertama sekali, selaku pengarah projek yang akan melakukan pengubahsuaian rumah, kami perlu mengetahui bajet pelanggan terlebih dahulu. Dengan ini, barulah kami boleh melakukan pengiraan mengikut bajet pelanggan.

Baca Selanjutnya
10 Tips Mudah Untuk Membantu Anda Membeli Rumah Pertama

HARTANAH SEBAGAI PELABURAN

Kenapa anda perlu memilih hartanah sebagai portfolio pelaburan anda? 1) Kestabilan Harga Hartanah merupakan aset yang mempunyai kestabilan dari segi nilai. Malah, nilai hartanah akan terus meningkat saban tahun. Berbanding kereta, nilainya semakin susut. Namun, trend anak muda lebih cenderung memiliki kereta mewah berbanding memiliki sebuah kondominium. 2) Sumber Pendapatan Pasif Rumah yang dibeli dan […]

Baca Selanjutnya
exchanging house keys blog comp 0

PEMBELI HARTANAH STRATA DAPAT PERLINDUNGAN MENYELURUH

KUALA LUMPUR: Pembeli tidak perlu lagi bimbang membeli hartanah strata berikutan mereka kini dilindungi Akta Pembangunan Perumahan dan Akta Pengurusan Strata yang memberi perlindungan lebih menyeluruh. Pengamal undang-undang, Ivan Chan, berkata dalam satu akta itu, pembeli akan mendapat hak milik strata dan sijil pematuhan kod (CCC) atau dikenali sebagai sijil layak menduduki (CF) sebelum ini, selepas mendapat kunci rumah.

Baca Selanjutnya
BA 5

PRESTASI JUALAN HARTANAH MALAYSIA MENYUSUT

Kelana Jaya: Jualan hartanah Malaysia susut kepada 39 peratus pada 6 bulan pertama 2016.

Ini berbanding pertumbuhan 52 peratus jualan yang dicatatkan pada separuh kedua 2015.

Menurut Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA), Datuk Seri F.D. Iskandar, antara punca utama jualan menyusut ialah permintaan yang perlahan dan penolakan pembiayaan akhir serta pinjaman.

Iskandar berkata, untuk tempoh sama, pembeli rumah pertama susut 13 peratus.

Baca Selanjutnya
Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Menyewa Rumah

BAGAIMANA TENTUKAN KADAR SEWA BERPATUTAN DENGAN RUMAH SEWA ANDA

Kebanyakkan pelabur membeli hartanah sama ada untuk disewakan atau untuk dijual semula. Atau dalam bahasa teknikalnya mahu mendapatkan aliran tunai(cash flow) atau pun peningkatan harga semasa(capital appreciation). Bagi pelabur yang menumpukan kepada penyewaan hartanah atau mendapatkan aliran tunai, kadar sewa merupakan indikator yang sering dilihat untuk menentukan pelaburan yang dilakukan agak berbaloi atau tidak. Penentuan […]

Baca Selanjutnya
images.jpg

AYUH MEMBELI HARTANAH DI USIA MUDA

60% penjawat awam masih tidak memiliki rumah sendiri. Itu baru penjawat awam. Jika pekerja swasta, lagi lah ramai. Antara faktor penjawat awam tidak lagi membeli rumah pertama ialah : 1. Ada penjawat awam yang tinggal di kuarters. Jadi, mereka berfikiran kenapa perlu beli rumah dulu. Baik gunakan gaji untuk beli kereta. Lepastu, terus beli kereta […]

Baca Selanjutnya
serah-terima-kunci-rumah.jpg

APA YANG PERLU DALAM PERJANJIAN RUMAH SEWA?

“Susah la nak buat sewa rumah ni.. penyewa selalu lambat bayar and rosakkan rumah aku…last2 aku pulak yang rugi…”

“Pelik aku.. macam mana die boleh apply loan sampai ada 5 rumah, tapi gaji die baru rm3000”

“Eh.. kipas bilik aku rosak ni..sapa kene bayar untuk repair.. kita ke atau tuan rumah?”

Percaya atau tidak, persoalan seperti ini sebenarnya agak normal dalam kehidupan seharian kita terutamanya apabila kita menjadi penyewa atau tuan rumah terbabit. Senario yang berlaku mungkin akan menjadi lebih teruk lagi jika kedua-dua pihak iaitu penyewa dan tuan rumah tidak sedar tentang hak masing-masing. Tetapi, hak dan nasib kedua-dua pihak akan terbela dan lebih terjamin jika Perjanjian Penyewaan Rumah (Tenancy Agreement) berjaya disediakan, dipersetujui dan ditandatangani oleh kedua-dua pihak.

Baca Selanjutnya
Galak ceburi pelaburan hartanah strata

GALAK CEBURI PELABURAN HARTANAH STRATA

TUTONG, 16 Mei – Dalam usaha memberigakan semula mengenai kelebihan pemilikan hartanah menggunakan kaedah hak milik strata dan prosedur memprosesnya, Jabatan Tanah, Kementerian Pembangunan telah meneruskan lagi siri jerayawaranya di Dewan Seri Kenangan, Daerah Tutong, pagi tadi. Jerayawara tersebut menyentuh mengenai Pengenalan Akta Hak Milik Strata, Proses Pecah Bahagi Bangunan Strata, Proses Pindah Milik Hak […]

Baca Selanjutnya
02

GENERASI MUDA & HARTANAH

Basyar Mustapha menemui pakar hartanah dalam Pameran Hartanah MyRumah dan meminta pandangan anak muda yang menyertainya.

Pemilikan kediaman dan hartanah menjadi satu topik hangat yang sering dibualkan sesama sendiri dan dibincangkan di peringkat profesional kini.

Apatah lagi untuk anak muda terutama Generasi Y, membeli hartanah atau kediaman sendiri adalah antara pencapaian penting dalam membina hidup mereka untuk masa hadapan yang lebih terjamin.

Baca Selanjutnya

PROSEDUR BELI RUMAH PERTAMA

Anda dijamin berani bertindak bila dah tahu prosedur ini. Prosedur beli rumah mungkin asing bagi korang yang bercadang membeli hartanah pertama. Membeli hartanah secara amnya, melibatkan 5 langkah: Membuat persediaan pembelian, membuat tawaran, mendapatkan khidmat guaman dan pinjaman, menandatangani perjanjian, Urusan pindah milik. Mengetahui prosedur adalah penting kerana ianya dapat: Membantu anda membuat perancangan, dan […]

Baca Selanjutnya
photo_-_labour_market_demand_for_university_graduates.jpg

TIP PEMBELIAN HARTANAH

 

1. Berdekatan Pusat Pengajian Tinggi (PPT)

Setiap kali sesi/semester baru akan bermula, pasti jumlah pengambilan pelajarnya meningkat. Peningkatan ini pula kebiasaannya tidak selari dengan jumlah penginapan (asrama) yang disediakan oleh pihak PPT, dan atas kekangan inilah yang menjadikan hartanah berhampirannya semakin ‘panas’ dengan permintaan sewaan daripad para pelajarnya. Selebihnya, tidak perlu saya rungkaikan lagi asbab lokasi ini mendapat permintaan yang tinggi.

Baca Selanjutnya
20150517-kebakaran-di-jalan-al-fatah-kebayoran-lama_20150517_112516.jpg

INSURAN RUMAH : MLTT VS. MRTT

Kenapa perlu ambil insuran untuk pembiayaan perumahan anda?Supaya waris anda tidak perlu menanggung hutang tersebut jika sesuatu berlaku terhadap diri anda. Jika anda mempunyai insuran, pembiayaan rumah anda dengan pihak bank akan ditanggung oleh syarikat insuran dan rumah anda bebas dari hutang tertunggak. Terdapat dua jenis insuran untuk pembiayaan perumahan iaitu Mortgage Level Term Takaful […]

Baca Selanjutnya
harga_hartanah.jpg

KENALPASTI HARGA PASARAN

Kenalpasti Harga Pasaran Hartanah Anda!! Sebelum hartanah dijualbeli, adalah penting untuk pihak penjual mahupun pembeli untuk mengetahui harga pasaran. Harga pasaran penting bagi mengelakkan berlakunya kesukaran semasa proses pindah milik kelak. Sudah menjadi kebiasaan penjual untuk merujuk harga semasa di laman web hartanah seperti Mudah, Iproperty, Propertyguru dan sebagainya. Walaubagaimanapun harga yang di iklankan terlalu […]

Baca Selanjutnya