Category: Info Hartanah

Amaran Bank Negara berkaitan pasaran hartanah

Bank Negara menyifatkan pasaran hartanah Malaysia semasa berhadapan masalah ketidakseimbangan dalam permintaan dan bekalan, menyebabkan lambakan rumah tak terjual dan ruang komersial yang tidak dihuni. Dalam buletin suku tahunan Bank Negara yang diterbitkan semalam, ia turut membangkitkan masalah kekurangan bekalan bagi rumah mampu milik. “Keadaan ini akan memburuk jika trend bekalan-permintaan semasa kekal tidak berubah. […]

Baca Selanjutnya
CKHT

Penilaian CKHT dikira bermula tahun 2000

KUALA LUMPUR: Penilaian hartanah yang akan dikenakan cukai sebanyak lima peratus berdasarkan Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) hanya akan dikira mengikut nilai bermula tahun 2000. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata tahun penilaian itu ditetapkan selepas mendapat maklum balas daripada orang ramai serta pihak berkepentingan. “Mengenai CKHT, kerajaan umum naik sebanyak lima peratus, tetapi mendapat […]

Baca Selanjutnya

Pemilik rumah usah ambil mudah, insuranskan kediaman anda!

RUMAH umpama jantung kepada penghuninya. Ramai yang mengatakannya sedemikian. Namun, dengan melihat harga hartanah terus meningkat kini, rumah juga adalah suatu tempat di mana kebanyakan wang dilaburkan! Kelengkapan dapur yang canggih, sistem hiburan rumah terkini dan kelengkapan bilik mandi itu semua melibatkan kos. Dengan begitu banyak simpanan digunakan untuk membeli sebuah rumah, adalah sesuatu yang […]

Baca Selanjutnya

Risiko beli hartanah strata yang belum ada hakmilik strata lebih-lebih lagi pemajunya telah digulungkan

Ramai pembeli yang menghadapi masalah dalam urusan jual beli hartanah strata (seperti apartment, flat dan sebagainya) yang masih belum ada hakmilik strata, sedangkan pemajunya telah digulungkan (wound-up). Sebenarnya adalah berisiko membeli sesuatu hartanah dalam kategori sedemikian. Apakah risiko-risikonya? : 1. Sekiranya hartanah tersebut masih belum mempunyai hakmilik strata yang berasingan, pastinya hartanah tersebut tidak boleh […]

Baca Selanjutnya

6 Tips Usahawan Muda Perlu Tahu Sebelum Melabur Dalam Hartanah

Setiap usahawan muda harus mengetahui perkara yang patut dilakukan dan perkara yang tidak patut dilakukan. Ini kerana, semua perkara tersebut akan membantu usahawan muda dalam menyesuaikan diri dengan dunia perniagaan yang mencabar. Oleh itu, di dalam artikel ini kami akan menyenaraikan 3 perkara yang sepatutnya dilakukan oleh usahawan muda apabila ingin melakukan pelaburan tanah dan […]

Baca Selanjutnya

Panduan Lantik Peguam Hartanah Urus Jual Beli Hartanah

Dalam melancarkan urusan jual beli hartanah, ada beberapa pihak yang memainkan peranan penting. Peguam atau lawyer sangat penting dalam memastikan proses jual beli rumah berjalan lancar selain daripada ejen dan bank. Kenapa? Bagi yang pernah urus jual beli hartanah, mesti akan faham kenapa kita perlu memilih peguam yang bagus. Bagi yang tiada pengalaman, biar saya […]

Baca Selanjutnya

8 TIPS UNTUK MEMILIH HARTANAH UNTUK PELABURAN

LOKASI Lokasi akan menentukan harga, risiko dan pulangan. Antara kawasan strategik bagi pelaburan hartanah adalah di kawasan yang berdekatan dengan kawasan industri serta kawasan yang mempunyai institusi pengajian tinggi seperti universiti atau kolej universiti. Selain itu, pasaraya-pasaraya besar yang terletak berhampiran akan menambahkan lagi ke’hangat’an hartanah di kawasan itu. FALSAFAH PEMAJU Adakah pemaju mempunyai rekod […]

Baca Selanjutnya

Langsai Hutang Rumah 10 Tahun?

Kenapa Bayar Hutang Rumah 30 Tahun Sedangkan Anda Boleh Langsaikan Dalam 10 Tahun ? Pernah tak anda dengar rakan-rakan anda berkata “ Aku dah bayar hutang rumah 5 tahun, tapi baki hutang macam tak luak aje ?” Atau mungkinkah anda juga merasai pengalaman yang sama ? Saya pernah pada satu ketika dahulu mempunyai hutang rumah […]

Baca Selanjutnya

Bajet 2019: Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT)

Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) atau Real Property Gains Tax (RPGT) ini bukan lah perkara baru. Polisi ini telah diperkenalkan sejak 1975 melalui Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah 1976. Dalam bahasa mudah, CKHT ialah: Cukai yang dikenakan ke atas keuntungan modal (atau untung bersih) yang terhasil daripada pelupusan (penjualan) sesuatu hartanah. Dalam pembentangan Bajet 2019 […]

Baca Selanjutnya

Rahsia Pelaburan Hartanah yang berkesan

Dalam banyak-banyak jenis pelaburan, hartanah jadi pilihan ramai orang sebab ini antara pelaburan yang selamat. Dengan data yang bagus, korang boleh jana untung tanpa banyak masalah. Tapi, kerja yang korang kena buat dah tentu tak mudah. Dalam pelaburan ini, adalah bagus untuk beli hartanah yang ada potensi dalam kenaikan nilai (capital appreciation) dan juga untung […]

Baca Selanjutnya

4 CARA PELABUR BUAT DUIT DENGAN HARTANAH

Nak ikutkan, ada banyak cara nak buat duit melalui hartanah. Korang berminat nak ceburi pelaburan ini dan buat untung? Korang berada dekat tempat yang betul. Yang dah otai pun, boleh join baca sekali untuk segarkan (refresh) minda. Sebelum apa-apa, penting untuk Tok maklumkan yang ini bukan skim ‘cepat kaya.’ Pelaburan hartanah perlukan masa. Ini bukan […]

Baca Selanjutnya
kelayakkan pinjaman

Undang-undang pemilikan hartanah kita terlonggar di dunia

KUALA LUMPUR 16 Dis. – Undang-undang pemilikan hartanah di Malaysia adalah paling longgar di dunia dan keadaan ini menarik kehadiran pelabur asing sehingga menjejaskan peluang rakyat negara ini. Persaingan itu menyebabkan nilai sektor berkenaan melambung mencecah paras terlalu tinggi dan berada di luar kemampuan mereka, kata Ahli Jawatankuasa Eksekutif Persatuan Penilai, Pengurus Harta, Ejen Harta […]

Baca Selanjutnya

3 RESEPI RAHSIA PELABUR HARTANAH CONFIRM BUAT UNTUNG

Dalam banyak-banyak jenis pelaburan, hartanah jadi pilihan ramai orang sebab ini antara pelaburan yang selamat. Dengan data yang bagus, korang boleh jana untung tanpa banyak masalah. Tapi, kerja yang korang kena buat dah tentu tak mudah. Dalam pelaburan ini, adalah bagus untuk beli hartanah yang ada potensi dalam kenaikan nilai (capital appreciation) dan juga untung […]

Baca Selanjutnya

Anggarkan nilai yang diinsuranskan

Pastikan bahawa ia dijamin dengan secukupnya setiap masa. Langkah pertama untuk memastikan perlindungan mencukupi ialah dengan memasukkan semua kos membina rumah ini boleh berlaku sama ada baru saja mengubah suai bilik mandi atau menambah lantai baharu. Pastikan memasukkan kos semua ubah suai atau peningkatan yang dibuat kepada harta kediaman pada setiap masa. Ini biasanya merupakan […]

Baca Selanjutnya

Apakah insurans rumah?

nsurans rumah adalah sejenis insurans harta yang melindungi rumah serta kandungannya terhadap kerugian atau kerosakan. Dengan insurans rumah ia juga diliputi oleh liabiliti terhadap kemalangan di dalam rumah atau harta pemilik. Di Malaysia, terdapat tiga jenis polisi insurans rumah utama yang perlu diketahui iaitu: 1. Polisi kebakaran asas: Ia melindungi harta benda daripada kerugian atau […]

Baca Selanjutnya

Gelembung hartanah tidak membimbangkan

KUALA LUMPUR 13 Mac – Malaysia ketika ini tidak berdepan dengan situ­a­si gelembung hartanah selagi perumahan mampu milik terus mendapat permintaan tinggi dalam pasaran. Bekas Presiden Persatuan Pe­maju Harta­nah dan Perumahan Malaysia (REHDA), Datuk Ng Seing Liong berkata, bagaimanapun, masalah itu hanya melibatkan hartanah mewah di kawasan-kawasan bandar yang menyaksikan harga melambung tinggi hingga sukar […]

Baca Selanjutnya

Adakah Berkongsi Nama Membeli Hartanah Idea Yang Baik?

Pemilikan BERSAMA dalam HARTANAH ialah apabila ada lebih dari 1 nama, yang dinamakan sebagai pemilik hartanah yang dibeli, atau diterimamilik. PEMILIKAN BERSAMA ATAU JOINT OWNERSHIP HARTANAH: Ia boleh jadi 2 nama atau 3 atau 4 atau lebih dari 4, bergantung pada jenis hartanah dan status serta jenis penggunaan tanah. Kalau tanah jenis pertanian, bukanlah suatu […]

Baca Selanjutnya

Tujuh langkah untuk mengatasi krisis perumahan di Malaysia

Kita sedang menghadapi krisis perumahan di Malaysia. Krisis ini terbahagi kepada lima komponen: 1. Kebanyakan keluarga baru tidak mampu memiliki rumah. Harga rumah di bandar-bandar dan bandaraya kita telah meningkat kesan daripada spekulasi tanah dan hartanah. Hari ini, pasangan graduan dengan jumlah pendapatan RM5000 pun akan menghadapi kesukaran mencari sebuah rumah yang mereka mampu miliki. […]

Baca Selanjutnya