Category: Pelaburan Hartanah

6 Tips Usahawan Muda Perlu Tahu Sebelum Melabur Dalam Hartanah

Setiap usahawan muda harus mengetahui perkara yang patut dilakukan dan perkara yang tidak patut dilakukan. Ini kerana, semua perkara tersebut akan membantu usahawan muda dalam menyesuaikan diri dengan dunia perniagaan yang mencabar. Oleh itu, di dalam artikel ini kami akan menyenaraikan 3 perkara yang sepatutnya dilakukan oleh usahawan muda apabila ingin melakukan pelaburan tanah dan […]

Baca Selanjutnya

8 TIPS UNTUK MEMILIH HARTANAH UNTUK PELABURAN

LOKASI Lokasi akan menentukan harga, risiko dan pulangan. Antara kawasan strategik bagi pelaburan hartanah adalah di kawasan yang berdekatan dengan kawasan industri serta kawasan yang mempunyai institusi pengajian tinggi seperti universiti atau kolej universiti. Selain itu, pasaraya-pasaraya besar yang terletak berhampiran akan menambahkan lagi ke’hangat’an hartanah di kawasan itu. FALSAFAH PEMAJU Adakah pemaju mempunyai rekod […]

Baca Selanjutnya

Rahsia Pelaburan Hartanah yang berkesan

Dalam banyak-banyak jenis pelaburan, hartanah jadi pilihan ramai orang sebab ini antara pelaburan yang selamat. Dengan data yang bagus, korang boleh jana untung tanpa banyak masalah. Tapi, kerja yang korang kena buat dah tentu tak mudah. Dalam pelaburan ini, adalah bagus untuk beli hartanah yang ada potensi dalam kenaikan nilai (capital appreciation) dan juga untung […]

Baca Selanjutnya

4 CARA PELABUR BUAT DUIT DENGAN HARTANAH

Nak ikutkan, ada banyak cara nak buat duit melalui hartanah. Korang berminat nak ceburi pelaburan ini dan buat untung? Korang berada dekat tempat yang betul. Yang dah otai pun, boleh join baca sekali untuk segarkan (refresh) minda. Sebelum apa-apa, penting untuk Tok maklumkan yang ini bukan skim ‘cepat kaya.’ Pelaburan hartanah perlukan masa. Ini bukan […]

Baca Selanjutnya

3 RESEPI RAHSIA PELABUR HARTANAH CONFIRM BUAT UNTUNG

Dalam banyak-banyak jenis pelaburan, hartanah jadi pilihan ramai orang sebab ini antara pelaburan yang selamat. Dengan data yang bagus, korang boleh jana untung tanpa banyak masalah. Tapi, kerja yang korang kena buat dah tentu tak mudah. Dalam pelaburan ini, adalah bagus untuk beli hartanah yang ada potensi dalam kenaikan nilai (capital appreciation) dan juga untung […]

Baca Selanjutnya

KUALA LUMPUR 5 Okt. – Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menyifatkan cadangan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) negeri Johor untuk menghapuskan polisi kerajaan negeri berhubung kuota dan diskaun bumiputera bagi penjualan hartanah bernilai RM1 juta ke atas sebagai tindakan yang bakal mendatangkan kesan ekonomi kepada kerajaan negeri. Ketua Pegawai Eksekutif MTEM, Ahmad Yazid […]

Baca Selanjutnya

Gadis Buat RM510K Untung Dengan Pelaburan Hartanah

Ramai yang mempunyai masalah dan kerugian akibat pelaburan hartanah. Masalah ini sering terjadi disebabkan ‘pelabur’ ini tidak mengetahui proses jual beli, tidak tahu memilih hartanah yang sesuai, tidak tahu struktur kewangan dan pembiayaan bank, serta ditipu ejen mahupun pemaju perumahan. Nak dapat untung, tapi rugi. Itulah realiti bila melabur tanpa ilmu yang betul. Kali ini […]

Baca Selanjutnya

AWAS! SEBELUM BELI HARTANAH PELABURAN, KAJI DULU 5 FAKTOR INI

#1: “Beli apa hartanah pun, pasti boleh buat untung punya” Hidup ni, sentiasa akan melalui perubahan. Sama jugak dengan strategi pelaburan hartanah. Ada banyak perkara yang berubah. Strategi yang ramai orang gunakan 5 tahun lepas, mungkin banyak yang dah ‘ketinggalan zaman’ mengikut standard masa kini. Bermakna, strategi main beli je, dah tak boleh diguna pakai […]

Baca Selanjutnya

Harga Rumah Akan Jadi Murah Selepas Pelaksanaan SST?

Nak beli hartanah tapi takut harga melonjak naik selepas pelaksanaan SST? Selepas ini, anda tidak perlu runsing untuk merancang bagi membeli hartanah kerana harga rumah dijangka tidak akan mempengaruhi harga hartanah. Harga rumah dijangka menurun selepas pelaksanaan SST. Ini disebabkan harga bahan binaan yang tidak akan dikenakan cukai SST berbanding sebelum ini dikenakan GST yang […]

Baca Selanjutnya

Harga rumah dijangka turun 5% hingga 10%

HARGA rumah dijangka turun antara lima hingga 10 peratus susulan langkah kerajaan mengecualikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) terhadap bahan binaan khususnya simen dan batu bata apabila SST diperkenalkan bulan hadapan. Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata, dua barangan utama pembinaan itu turut dikenakan Cukai Barang dan […]

Baca Selanjutnya

Saham Media Prima meningkat berikutan penjualan hartanah

KUALA LUMPUR: Saham Media Prima Bhd meningkat pagi ini selepas syarikat berkenaan mengumumkan penjualan empat hartanah di Bangsar dan Shah Alam kepada PNB Development Sdn Bhd untuk RM280 juta, memberikan keuntungan bersih sekali, kira-kira 127.7 juta. Pada 9.52 pagi, sahamnya meningkat 3.5 sen kepada 44.5 sen dengan 539,000 saham diniagakan. Syarikat berkenaan sebelum ini menyatakan […]

Baca Selanjutnya

BNM Dedahkan 3 Punca Harga Rumah Di Malaysia Terlalu Mahal

Zaman sekarang, memang banyak laporan dan berita yang kita dengar tentang masalah rakyat Malaysia tidak mampu untuk membeli rumah kerana harga rumah yang terlalu mahal. Masalah ini semakin membimbangkan terutamanya bagi mereka yang tinggal di kawasan sekitar Lembah Klang. Perkara itu sendiri diakui oleh Bank Negara Malaysia (BNM) yang menjelaskan bahawa harga rumah di Malaysia […]

Baca Selanjutnya

Beli rumah tanpa MODAL? Siapa cakap tak boleh?

Beli rumah memang ada kos yang kena tanggung seperti : Bayaran Deposit 10% Yuran guaman & Duti setem Cukai tanah, cukai pintu dan utiliti Kos peralatan dan renovasi rumah Tapi korang TAK NAK PAKAI DUIT korang. Macamana nak buat? Sebenarnya ada caranya kalau korang rajin belajar dan yakin pinjaman korang akan lulus. ================================================================================ Beli rumah […]

Baca Selanjutnya

4 Tips Sebelum Melabur Dalam Hartanah

1. Lokasi Lokasi adalah perkara yang selalu dititikberatkan oleh mana-mana pelabur hartanah. Lokasi yang sesuai akan memberi impak yang besar kepada kenaikkan harga hartanah anda kelak. Anda perlu selidik mengenai lokasi tersebut. Adakah lokasi itu dekat dengan kemudahan pengangkutan awam? Adakah ia dekat dengan MRT, LRT atau KTM? Adakah ia dekat dengan kemudahan asas seperti […]

Baca Selanjutnya

Duti Setem Percuma Untuk Rumah Pertama Bawah RM300K

Artikel duti setem percuma untuk rumah pertama ini tim Hartabumi nukilkan buat anak muda yang bakal membeli rumah tidak lama lagi selepas mendapat kesedaran akan kepentingan memiliki hartanah dan berjaya membuat simpanan dengan penuh bergaya. Bagi anda yang bakal membeli rumah pertama, bergembiralah jika rumah tersebut berada dalam harga di bawah RM300,000. Kenapa? Kerana mantan […]

Baca Selanjutnya

4 Langkah Mulakan Pelaburan Hartanah

Buat pelaburan hartanah bukanlah semudah yang disangka. Lagi-lagi kalau tiada ilmu yang cukup, kaji punya kaji sampai bertahun; tapi masih takut untuk mula. Berikut adalah 4 langkah penting yang perlu anda ketahui sebelum memulakan langkah ke dunia pelaburan hartanah. 1. Punyai Matlamat Dan Perancangan Yang Rapi Dalam apa jua tindakan yang anda bakal lakukan, pastinya […]

Baca Selanjutnya