Category: Pelaburan Hartanah

Pelaburan hartanah

PELABURAN MENARIK DENGAN RUMAH DUAL-KEY?

Mahukah anda untuk membeli 2 unit hartanah tetapi hanya membayar harga untuk satu unit? Macam menarik bukan? Mungkin ada di kalangan kita yang kurang familiar dengan perkataan dual-key atau pun dwi-kunci ini bukan? Baiklah, mari kita kongsikan serba sedikit info tentang rumah dual-key. Konsep rumah dual-key ini pertama kali diperkenalkan pada sekitar tahun 1980-an oleh […]

Baca Selanjutnya
PelaburanPelaburan

8 SAHAM PELABURAN HARTANAH DI MALAYSIA

Pelaburan saham dalam bahasa mudah bermaksud satu aktiviti pelaburan dengan membeli unit atau ekuiti organisasi atau institusi dan bertujuan untuk mencapai keuntungan maksimum. Namun begitu, pelaburan saham dalam hartanah masih lagi hijau dalam kolam rakyat Malaysia khususnya Bumiputera. Bila sebut sahaja pelaburan hartanah, kebiasaannya orang akan faham mereka perlu beli rumah atau tanah untuk memulakan […]

Baca Selanjutnya
hartanah

9 PETUA PELABURAN UNTUK GOLONGAN MUDA!

Anak-anak muda biasanya dilihat sebagai golongan yang riang tanpa mengambil kira perihal dunia dan terutamanya tentang isu isu wang. Mereka cenderung berbelanja banyak untuk makanan sedap dan membeli alat elektronik dan aksesori fesyen terkini. Sama ada pelajar kolej atau individu baru bermula berkerja, menjimatkan duit dalam usia dua puluhan anda adalah sesuatu yang wajib dan […]

Baca Selanjutnya
Tanpa Modal

CARA NAK MELABUR HARTANAH TANPA MODAL

Pasti ramai yang berminat nak melabur dalam hartanah ni tapi nak melabur hartanah tanpa modal ni boleh ke tak? Kalau bab melabur dalam hartanah ni memang dah sinonim la dengan modal yang tinggi. Jadi tak semua boleh buat. Modal yang diperlukan selalunya dalam 13% daripada harga hartanah. Tu dah termasuk kos guaman dan lain-lain. 13% […]

Baca Selanjutnya

8 TIPS UNTUK MEMILIH HARTANAH UNTUK PELABURAN

LOKASI Lokasi akan menentukan harga, risiko dan pulangan. Antara kawasan strategik bagi pelaburan hartanah adalah di kawasan yang berdekatan dengan kawasan industri serta kawasan yang mempunyai institusi pengajian tinggi seperti universiti atau kolej universiti. Selain itu, pasaraya-pasaraya besar yang terletak berhampiran akan menambahkan lagi ke’hangat’an hartanah di kawasan itu. FALSAFAH PEMAJU Adakah pemaju mempunyai rekod […]

Baca Selanjutnya

5 CARA KURANGKAN BEBAN BAYARAN BULANAN RUMAH

Ramai di antara kita dan kenalan kita mempunyai masalah dalam membayar bayaran perumahan dengan pihak bank. Ada disebabkan oleh komitmen keluarga, perniagaan sampingan, kesihatan, dibuang kerja dan lain-lain lagi. Oleh itu saya kongsikan beberapa perkara yang anda boleh lakukan sekiranya anda mengalami masalah terbeban dengan bayaran perumahan anda. Ini adalah teknik asas dan ringkas serta […]

Baca Selanjutnya

4 LANGKAH MULAKAN PELABURAN HARTANAH

Buat pelaburan hartanah bukanlah semudah yang disangka. Lagi-lagi kalau tiada ilmu yang cukup, kaji punya kaji sampai bertahun; tapi masih takut untuk mula. Berikut adalah 4 langkah penting yang perlu anda ketahui sebelum memulakan langkah ke dunia pelaburan hartanah. 1. Punyai Matlamat Dan Perancangan Yang Rapi Dalam apa jua tindakan yang anda bakal lakukan, pastinya […]

Baca Selanjutnya

TIPS PELABURAN HARTANAH

TIPS PELABURAN HARTANAH 8 TIPS UNTUK MEMILIH HARTANAH UNTUK PELABURAN LOKASI Lokasi akan menentukan harga, risiko dan pulangan. Antara kawasan strategik bagi pelaburan hartanah adalah di kawasan yang berdekatan dengan kawasan industri serta kawasan yang mempunyai institusi pengajian tinggi seperti universiti atau kolej universiti. Selain itu, pasaraya-pasaraya besar yang terletak berhampiran akan menambahkan lagi ke’hangat’an […]

Baca Selanjutnya
How-to-Create-Passive-Income.jpg

KELEBIHAN MELABUR DALAM HARTANAH

Ramai yang menganggap bahawa pelaburan hartanah adalah untuk orang kaya sahaja. Memerlukan deposit yang banyak, gaji yang tinggi, kajian yang menyeluruh dan penyediaan dokumen sokongan yang banyak.

Namun, ramai juga yang sudah menunjukkan minat dalam pelaburan hartanah dan ia adalah satu petanda yang baik. Apakah yang menyebabkan mereka ingin melabur dalam hartanah? Kami akan kongsikan beberapa kelebihan yang anda boleh dapat jika melabur dalam hartanah.

Baca Selanjutnya
No-Money-On-Hand-300x300.png

PELABURAN HARTANAH TANPA DUIT SENDIRI

Strategi untuk mulakan pelaburan tanpa gunakan duit sendiri:

1. Guna duit orang yang paling dekat dengan kita.

Kalau dalam istilah mat saleh, ia dinamakan “private money lender.”

Ia melibatkan ahli keluarga dan bukan seperti mana-mana badan pinjaman peribadi seperti pihak bank, pemberi pinjaman berlesen, dan sebagainya.

Strategi ini biasanya dijamin oleh surat aku janji atau surat ikatan amanah yang dipersetujui dua belah pihak (peminjam dan yang meminjam).

Baca Selanjutnya
HouseCalculatorMoney.jpg

ASPEK YANG DIAMBIL KIRA SEMASA MENILAI HARGA SEBENAR RUMAH

Adakah harga sering berubah-ubah?

Harga rumah ini diakui oleh setiap agen malah penilai sendiri. Tiada harga yang tetap atau tepat untuk rumah anda sebenarnya, sebagai contoh nilai minima hartanah bermula pada titik x sehingga lah titik y. Perbezaan diantara dua garisan xy ini mungkin bernilai 15%, bergantung pada siapa yang berada di dalam pasaran utnuk membeli dan berapa banyakkah hartanah saingan. Dan berapakah harga jualan mereka.

Baca Selanjutnya
real-estate-investing.jpg

7 KELEBIHAN MEMBUAT PELABURAN HARTANAH

1) Terbukti Boleh Melawan Inflasi Untuk Jangka Masa Panjang

Memang tidak boleh kita nafikan lagi, harga hartanah akan sentiasa naik jika pemilihan lokasi hartanah anda tersebut adalah tepat.

Semakin lama anda menyimpan hartanah anda tersebut, dalam masa yang sama juga semakin meningkatnya kadar inflasi (nilai harga barang), nilai hartanah anda turut akan melonjak naik.

Baca Selanjutnya
shutterstock_226871212-600x400.jpg

PENTINGNYA PEMILIHAN LOKASI

Tidak semua lokasi sesuai untuk dijadikan pelaburan hartanah. Ada diantara lokasi yang boleh berikan pulangan atau keuntungan yang tinggi dan ada juga yang tidak memberikan sebarang keuntungan malah kerugian pula yang perlu ditanggung.

Lokasi menjadi faktor penting pemilihan sesuatu hartanah kerana permintaan yang tinggi terhadap lokasi tersebut. Semakin tinggi permintaan hartanah terhadap lokasi tersebut, semakin bagus lokasi tersebut.

Baca Selanjutnya