Category: Pelaburan Hartanah

Sebab Kenapa Korang Kena Beli Hartanah

Cuba korang bayangkan senario ni: Korang ada kat event lelong rumah di mana terdapat 100 hartanah akan ditawarkan. Kakitangan event (jurulelong, peguam, dan pengurus bank) jugak tak duduk diam. Konfirm korang rasa ramai bakal pembeli berebut-rebut untuk membida hartanah idaman masing-masing, kan? Mana taknya, nak cari rumah mampu milik ni bukan kerja senang dan semua orang […]

Baca Selanjutnya
Pembiayaan hartanah

7 kaedah wajib guna untuk beli rumah

Kami yakin semua orang nak ada rumah sendiri. Dapat sebiji kira alhamdulillah sangat dah. Dapat lebih dari tu, bonus. Rumah bukannya makin murah. Ada yang makin meningkat dari masa ke semasa. Kalau tersilap beli, memang bermasalah. Jadi sebelum korang tersilap beli rumah (rumah pertama pula tu), gunakan 7 kaedah yang kami baca dari Tuan Syahrizat Mohd […]

Baca Selanjutnya
Perjanjian Bandar Malaysia Dibatalkan

PELABURAN HARTANAH DENGAN HARTANAH LELONG

1. PELUANG BELI HARTANAH YANG HARGANYA LEBIH MURAH DARIPADA HARGA PASARAN Hartanah lelong kebanyakannya lebih murah daripada harga pasaran. Antara sebabnya ialah keadaan hartanah yang kurang sempurna. Kebanyakan hartanah lelong ialah rumah yang telah ditinggalkan, jadi banyak pencerobohan berlaku. Pihak yang tidak bertanggungjawab mencuri gril, tingkap, pintu dan sebagainya. Sebelum membeli hartanah lelong, anda perlu […]

Baca Selanjutnya

Garis Panduan Untuk Penilaian Rumah!

Sama ada anda merupakan bakal pembeli rumah atau pelabur hartanah yang tidak berpengalaman, penilaian hartanah ialah elemen yang sangat penting kepada anda untuk memasuki pasaran hartanah. Anda mungkin pernah terdengar istilah ini digunakan oleh pemain pasaran hartanah yang berpengalaman, namun berapa banyak yang anda benar-benar memahami tentang penilaian hartanah dan bagaimana proses ini akan mempengaruhi […]

Baca Selanjutnya
kesilapan-pelaburan

Meningkatan Taraf Pelaburan Anda: Hartanah Perumahan VS Komersil

Dalam bidang yang mempunyai pilihan pelaburan yang luas, pelaburan hartanah biasanya dianggap sebagai pelaburan yang berjangka panjang dan selamat. Namun, dalam bidang ini terdapat dua dunia yang berbeza: hartanah perumahan dan hartanah komersial. Walaupun pelaburan dalam hartanah perumahan merupakan pelaburan yang selamat, perlaburan dalam hartanah komersial adalah amat berbeza. Salah satu sebab utama pengalihan pelaburan […]

Baca Selanjutnya

PANDUAN LENGKAP BELI RUMAH PERTAMA!

“Tok, saya tak pernah beli rumah. Kat mana nak dapatkan ilmu beli rumah pertama saya ye?” Hari ni Tok nak kongsikan dengan korang panduan langkah demi langkah untuk beli rumah pertama korang hasil nukilan Dr Mohd Fadhli Mohd Fauzi. — Ada orang kata susahnya beli rumah. Tetapi pelik tak kenapa ada orang boleh beli banyak rumah […]

Baca Selanjutnya
hartanah_pertama.jpg

HARTANAH PERTAMA YANG MANA PATUT ANDA MILIKI DAHULU?

Jika anda tanya kepada sesiapapun yang baru di dunia hartanah kenapa mereka masih tidak membeli rumah, kebanyakannya akan memberitahu bahawa kos untuk memiliki sebuah rumah bukanlah merupakan pelaburan yang sangat kecil. Ia melebihi kemampuan seseorang individu itu untuk memilikinya terlebih dahulu. Bagaimanapun, terdapat beberapa individu yang masih mengumpul dan menyimpan wang untuk memiliki rumah impian mereka sebagai hartanah pertama.

 

Persoalannya, patutkah anda menunggu sehingga berjaya mengumpul wang yang cukup untuk membeli rumah impian anda? Harga hartanah di Malaysia sentiasa melambung naik, banyak pembeli hartanah sendiri mempunyai masalah terhadap pemilikian rumah idaman mereka seperti berangan ingin memiliki rumah teres berkembar dua tingkat tetapi hanya mampu memiliki kondominium dua bilik tidur.

Jika anda seorang prospektif pembeli rumah kalipertama, anda mungkin menghadapi banyak keputusan yang sukar. Semua individu mempunyai pendapat yang tidak sama, di mana ada diantara mereka yang ingin membeli rumah untuk selama-lamanya dan ada yang hanya ingin membeli rumah untuk kali pertama bagi permulaan.

 

Tetapi secara amnya, rumah permulaan mampu membuatkan anda bahagia pada lima tahun pertama atau lebih. Atau mungkin ia sudah mencukupi bagi seseorang individu. Sebaliknya, rumah kekal ialah merupakan rumah yang anda mungkin telah melihat diri anda apabila tinggal di situ, lebih-lebih lagi apabila sudah berkeluarga.

Masalah yang utama sekarang hanyalah wang:

 

Jual-beli rumah juga punya turun naik seperti kadar-kadar faedah dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Pembeli rumah kali pertama kini membeli rumah sekadar mengikut kesesuaian bajet mereka berbanding dengan kegemaran mereka. Terdapat banyak baik dan buruk yang harus dipertimbangkan, tidak kira sama ada rumah itu dijadikan sebagai rumah permulaan mahupun rumah untuk diduduki selama-lamanya.

 

Dapatkan rumah pertama anda

Terdapat beberapa kebaikan jika anda membeli rumah permulaan daripada membeli rumah idaman bagi kali pertama. Pertama sekali, Kadar semasa Base Lending Rate (BLR) sebanyak 6.6% (seperti Januari 2014) merupakan yang diantara terendah semenjak 10 tahun lalu. Pakar dan ahli ekonomi berpendapat kadar ini mungkin akan meningkat pada tahun ini.

Jika anda fikir kadar janji yang bagus merupakan satu perkara yang tidak cukup baik untuk anda, dan anda membuat keputusan untuk berkompromi bagi rumah pertama anda, fikir semula. Kadar jumlah pinjaman anda akan memberi kesan kepada bayaran bulanan anda dan juga jangka peminjaman anda.

Anda juga boleh memeriksa bayaran bulanan anda terhadap kadar faedah semasa yang ditawarkan oleh bank menggunakan kalkulator pinjaman rumah iMoney. Ini akan memberi idea yang lebih terang tentang bagaimana kadar-kadar faedah boleh menjejaskan kewangan anda.

Satu lagi pertimbangan yang harus diambil kira adalah penilaian harta. Membeli rumah permulaan sekarang boleh membantu anda mempercepatkan matlamat dengan menjualnya apabila harga pasaran rumah permulaan anda melambung. Ini memang selalu dilakukan oleh kebanyakkan masyarakat di Malaysia.

 

Perkara yang patut anda elakkan ketika anda ingin membeli

Kekurangan terbesar dengan membeli rumah permulaan adalah apabila nilai rumah tersebut tidak melambung dan juga kesukaran untuk disewakan. Untuk mengurangkan perkara seperti ini berlaku, buat seberapa banyak kajian tentang jenis dan lokasi hartanah tersebut.

Tidak banyak individu yang berumur 30-an atau 20-an mampu memiliki rumah impian anda. Apabila harga rumah dan kos sara hidup meningkat, gaji tidak bertambah dengan kadar yang sama. Hari ini, dengan pendapatan seisi rumah bersama mungkin tidak dapat memiliki mana-mana rumah yang selesa di kawasan bandar Lembah Klang.

Menunggu sebuah rumah impian untuk selama-lamanya mungkin hanya akan menjadi satu penantian kerana harga rumah tidak akan menurun sehingga bila-bila. Sekarang, satu hartanah yang tidak mampu dibeli sekarang, mungkin juga diluar kemampuan pada masa akan datang, jika kenaikan gaji kekal di kadar yang sama.

 

Baca Selanjutnya

Berapa Harga Rumah Yang Mampu Dimiliki?

Bagi yang sedang membuat kira-kira untuk membeli rumah, sudah semestinya tertanya-tanya, berapa harga rumah yang mampu dimiliki? Berapa kelayakan pembiayaan pinjaman perumahan yang boleh dibuat dengan bank untuk mendapatkan rumah idaman? Kalau nak beli rumah yang berharga tinggi, takut nanti terbeban dengan bayaran bulanan, malah permohonan pembiayaan pinjaman perumahan pun belum tentu lulus. Nak dapatkan […]

Baca Selanjutnya
Misi Hebat Realtors

6 Tips Penting Beli Rumah Subsale Secondhand!

Baru-baru ini saya mendapat satu soalan daripada pembaca, yang mana beliau bertanya tentang tips dan cara beli rumah subsale atau secondhand daripada pemilik rumah untuk elakkan daripada tertipu. Ini adalah soalan yang ditanyakan: “Salam, Tuan. Saya ingin bertanyakan tentang langkah-langkah membeli rumah kediaman dengan pemilik rumah/orang perseorangan, supaya dapat mengelakkan dari unsur-unsur penipuan, sehingga kita […]

Baca Selanjutnya

Pening Nak Beli Rumah? Ini Solusinya!

Adakah anda berimpian nak beli rumah tetapi masih pening mencari rumah yang sesuai? Apabila dah jumpa rumah yang sesuai, pening pula fikir tentang sumber kewangan untuk dapatkan rumah tersebut. Kalau anda alami situasi di atas, wajib baca artikel ini sampai habis! Sedarkah anda, anda sebenarnya tengah rugi besar jika masih bertangguh memiliki rumah. Kenapa saya […]

Baca Selanjutnya

7 Cara Menghadapi Penyejukan Hartanah

Kesan-kesan yang berpunca daripada proses pengawalan hartanah tertentu telah mulai muncul. Berdasarkan laporan Bank Negara Malaysia, kadar pertumbuhan Indeks Harga Rumah Malaysia telah merosot ke 9.6 peratus pada suku akhir tahun lepas berbanding dengan 12.2 peratus tahun sebelumnya. Walaupun hal ini mempunyai kebaikan dan keburukannya, pembeli rumah yang benar benar berminat mungkin perlu menghadapi impak […]

Baca Selanjutnya

STEP-BY-STEP CARA BELI RUMAH SECOND HAND

Normal kalau korang takut bila nak membeli rumah pertama. Tapi kalau terus layan perasaan takut tu, sampi ke sudah korang takkan dapat beli rumah. Ramai yang gagal melangkah dengan yakin sebab tak tahu asas yang terlibat dalam proses jual beli rumah. Nah, Tok nak kongsi ilmu yang akan bantu korang hadap proses membeli rumah subsale […]

Baca Selanjutnya
CARA PERMOHONAN DIHANTAR

FREEHOLD ATAU LEASEHOLD

Mungkin ramai yang masih keliru dengan dua jenis pegangan ini. Namun kedua-dua jenis pegangan ini mempunyai keistimewaannya tersendiri. Antaranya adalah seperti : 1. Tanah jenis freehold kebiasaanya berada sedikit KEBELAKANG dari bandar, tetapi nilai hartanya lebih kurang sama dengan tanah-tanah di pusat bandar. Manakala tanah jenis leasehold berada di PUSAT BANDAR dan menjadi tumpuan dengan […]

Baca Selanjutnya

4 STRATEGI PERLABURAN HARTANAH YANG ANDA PERLU TAHU

Saya rasa, anda sudah sedia maklum dengan perkara ini. Suka sekali saya kongsikan pelbagai ilmu yang dibaca dekat anda. Sebab bagi saya, ilmu yang beri manfaat kat saya, juga akan beri manfaat kat anda. Mana tahu, ilmu yang saya kongsikan ini boleh jadi batu loncatan anda, untuk dapatkan ilmu tentang hartanah yang lebih mantap pada […]

Baca Selanjutnya
main_pool-safety.jpg

KEPENTINGAN KESELAMATAN DI KOLAM RENANG

Kolam renang merupakan lingkungan air yang sebenarnya relatif paling aman dibandingkan dengan lingkungan air yang lain. Namun bukan berarti tanpa bahaya. Sangat penting bagi kita untuk lebih memperhatikan keselamatan kita dan keluarga kita. Potensi bahaya yang mungkin ada adalah Tenggelam — Tentu ini yang jadi masalah utama di air. Beberapa kolam renang tidak mempunyai pembatas […]

Baca Selanjutnya

6 Rahsia Kenapa Orang Lain Mudah Beli Rumah

Kita sering terfikir bagaimana orang muda mudah membeli rumah. Apatah lagi mereka adalah kawan baik kita sendiri yang kerja biasa-biasa. Bukanlah tercabar tetapi pelik, senang sahaja boleh dapat rumah idaman dan lulus pinjaman bank pula. Jangan biarkan perasaan kagum anda menghantui diri dek ingin tahu sebabnya. Apa kata anda lihat sendiri sebab orang lain mudah […]

Baca Selanjutnya
photo_-_labour_market_demand_for_university_graduates.jpg

4 Sebab Graduan Perlu Beli Rumah Lepas Dapat Kerja!

Apakah yang sering kali berlaku kepada anak muda yang baru mendapat gaji pertama selepas mula bekerja? Beli telefon bimbit? Beli baju baru? Pergi makan di restoran mahal? Usah terpedaya dengan semua itu, kerana ada banyak lagi perkara yang lebih penting. Beli aset hartanah, rumah sebagai contoh. Tapi nak beli rumah perlukan masa yang agak panjang. […]

Baca Selanjutnya
Kira-duit-30.12.16-.jpg

JUAL HARTANAH MENGIKUT HARGA PASARAN

Setiap hartanah ada nilaian tersendiri yang dinilai mengikut harga pasaran semasa. Bank akan mengeluarkan pinjaman perumahan kepada pembeli berdasarkan harga pasaran ini. Harga pasaran dinilai oleh jurunilai mengikut harga pasaran setempat dan harga tidak sewajarnya diletakkan sesuka hati pemilik. Ini kerana harga jualan yang dicadangkan haruslah selari dengan nilaian ini. Sekiranya pemilik beria-ia untuk meletakkan […]

Baca Selanjutnya
Cara Semak Harga Pasaran Rumah 2017

4 LANGKAH SELAMAT MILIKI HARTANAH BARU KETIKA EKONOMI GAWAT

1. Pastikan Simpanan Betul-Betul Cukup Beliau ada simpanan berjumlah RM80,000 sekarang sebagai emergency savings atau simpanan. Jumlah ini patut cukup untuk menyara hidup beliau selama 2 tahun. Kami menyarankan klien klien kami dalam industry minyak mempunyai simpanan sekurang-kurangnya untuk 1 tahun jumlah perbelanjaan sebagai persediaan jika mereka diberhentikan kerja. 2. Beli Hartanah Tanpa Modal Beliau […]

Baca Selanjutnya