Category: Pelaburan Hartanah

Macam mana orang tak bergaji tetap boleh beli rumah?

Nak capai apa yang kita impikan, serius boleh. Yang penting, kita kena lah berusaha. Cari ilmu dan belajar dari pengalaman orang. Percaya pada diri sendiri. Untuk korang yang nak belajar dari orang yang dah berjaya, jom baca perkongsian Cik Syafieqah A’lya ni. Bagaimana dia boleh beli rumah lagi walaupun tak bergaji tetap? Jom baca sama-sama. – Bank […]

Baca Selanjutnya
PELABURAN HARTANAH

Bergaji RM3K pun tak beli rumah lagi?

Bagi anak muda yang baru dapat kerja, normallah jika masih bertatih nak susun langkah nak beli rumah sendiri. Tapi macam mana pula orang yang dah bergaji RM3000 sebulan pun tak mula beli rumah lagi? Bila ditanya, macam-macam alasan keluar. Selagi korang tak kenalpasti punca yang menyebabkan tak beli rumah sampai sekarang, sampai ke sudah korang […]

Baca Selanjutnya
7 Keburukan Pelaburan Hartanah Yang Perlu Anda Tahu!

7 KEBURUKAN PELABUR HARTANAH ANDA PERLU TAHU!

1. Hartanah adalah satu bentuk asset pelaburan yang sukar untuk dilupuskan berbanding dengan saham dan stok (tempoh kecairan asset stok dan saham lebih cepat dan mudah). Jika anda boleh menjual saham pegangan dengan memberi arahan kepada broker saham broker atau agent hartanah mungkin terpaksa menjualnya dalam tempoh setahun. Ini kerana setiap hartanah mewakili nilai tertentu […]

Baca Selanjutnya
PELABURAN HARTANAH

UNTUNG KE PELABURAN HARTANAH ANDA?

Dalam pelaburan hartanah, ada dua jenis keuntungan yang kita boleh dapat iaitu keuntungan atas kenaikan harga dan keuntungan melalui aliran tunai (sewa). Jadi sebelum kita mula melabur hartanah, kita perlulah menenal pasti terlebih dahulu jenis keuntungan yang manakah menjadi fokus kita, sama ada aliran tunai atau kenaikan harga? Kali ini, kita akan membincangkan mengenai keuntungan […]

Baca Selanjutnya

KEPENTINGAN PENILAIAN HARTANAH

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, di dalam posting ini akan saya terangkan serba sedikit mengenai penilaian hartanah dan kepentingannya kepada anda sebagai pembeli. Sebelum saya terangkan lebih lanjut, apa kata kita lihat dahulu 2 senario di bawah:- SENARIO 1: ANDA MELIHAT SEBUAH RUMAH YANG ANDA IDAMKAN SELAMA INI DAN BERSETUJU DENGAN PENJUAL UNTUK MEMBELI RUMAH […]

Baca Selanjutnya
Valuer.ir.jpg

KEPENTINGAN PENILAIAN HARTANAH

Senario 1:
Anda melihat sebuah rumah yang anda idamkan selama ini dan bersetuju dengan penjual untuk membeli rumah tersebut pada harga RM500,000 memandangkan ubahsuai major telah dilakukan menelan kos sebanyak RM200,000 (menurut penjual dan pemerhatian anda). Anda terus menandatangani dokumen Perjanjian Jual Beli (SPA) pada harga RM500,000…. dan apabila membuat permohonan pinjaman, anda dimaklumkan oleh bank bahawa nilai rumah tersebut adalah hanya RM400,000. Deposit telah dibayar, peguam telah dilantik dan SPA telah ditandatangani…. tetapi maksimum pinjaman anda hanyalah RM360,000 (90% daripada RM400K)!

Baca Selanjutnya

Risiko memiliki tanah pertanian geran kongsi yang anda harus tahu

Banyak masalah yang mungkin timbul sekiranya anda memiliki tanah pertanian “geran kongsi” dengan pemilik yang lain. Walaupun nama anda ada dalam geran tersebut, tetapi ianya tetap tidak memberi kelebihan sepenuhnya kepada anda. Antara kelemahan memiliki tanah pertanian geran kongsi adalah: Kelemahan #1 Keluasan dan kedudukan sebenar bahagian tanah anda tidak dapat ditentukan dengan jelas dalam […]

Baca Selanjutnya

Adakah Perjanjian Penyewaan Benar-Benar Diperlukan?

Penyediaan perjanjian penyewaan boleh menelan kos yang banyak sekaligus mengurangkan margin keuntungan. Namun, rasional untuk mempunyai perjanjian penyewaan sama dengan mana-mana kontrak yang lain; untuk merekod syarat-syarat secara sah untuk mengelakkan kesangsian. Dalam artikel ini kita akan berbincang tentang kepentingan mempunyai perjanjian penyewaan kepada kedua-dua pihak. 1. Kadar Sewa Dan Tempoh Yang Tetap Untuk Penyewa […]

Baca Selanjutnya

Panduan untuk Pembeli Rumah Kali Pertama

Jika anda tidak pernah membeli hartanah dan bertanya-tanya bagaimanakah prosesnya, di sini ada satu garis panduan yang mudah untuk anda. Membeli hartanah adalah suatu keputusan yang besar dalam hidup anda dan proses keseluruhan mengambil masa yang panjang.. Langkah 1 : Mencari Hartanah yang Sesuai Langkah pertama untuk membeli suatu hartanah haruslah mencari hartanah yang betul […]

Baca Selanjutnya
Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

AMANAH HARTANAH BUMIPUTERA (AHB)

Fund type / Category Income / Real estate backed assets Min. initial investment Individual – 100 units for cash investment and 1,000 units for EPF investment scheme (Up to maximum 500,000 units combined limit per unit holder) The Fund may suitable for investors who: have a long-term investment horizon; seek capital preservation; seek regular income; […]

Baca Selanjutnya

Terkini Pelaburan Harta Tanah atau Kondominium

Semasa memasuki ke dalam kontract pelaburan harta,sesuatu aspek yang paling penting ialah lokasi harta itu.  Lokasi menentukan bahawa berapa jauh dari harta itu ke restoran ,sekolah, kawasan perniagaan dan ke station-station pengangkutan awam. Perkara kedua yang perlu dipertimbang adalah kemudahan untuk penyewa seperti tempat letak kereta, sistem keselamatan, akses kepada lebuh raya utama dan sekiranya […]

Baca Selanjutnya

HARGA RUMAH DIJANGKA TURUN 5% HINGGA 10%

HARGA rumah dijangka turun antara lima hingga 10 peratus susulan langkah kerajaan mengecualikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) terhadap bahan binaan khususnya simen dan batu bata apabila SST diperkenalkan bulan hadapan. Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata, dua barangan utama pembinaan itu turut dikenakan Cukai Barang dan […]

Baca Selanjutnya

Bolehkah anda sebagai pembeli rumah membatalkan perjanjian jual beli dengan pemaju

Ramai pembeli rumah bertanyakan kepada saya, bolehkah mereka membatalkan perjanjian jual beli yang telah ditandatangani dengan pemaju? Alasan yang diberikan Antara alasan-alasan yang biasa diberikan oleh pembeli untuk batalkan perjanjian jual beli adalah : A) Tak jadi nak beli sebab nampak rumah macam tak berapa cantik dan tak sama macam dalam pamphlet. B) Mula-mula pemaju […]

Baca Selanjutnya

Faktor yang anda perlu ketahui sebelum membeli rumah underconstruction untuk elak kerugian.

Rumah Underconstruction (Rumah Undercon) atau rumah dalam pembinaan mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri. Antara faktor yang perlu di ambil kira sebelum membeli Rumah Undercon ialah: 1. Status dan track-record pemaju. 2. Harga rumah yang ingin kita beli. 3. Berapa lama jangkamasa pembinaan sehingga siap. 4. Apakah kemudahan yang disediakan. 5. Apakah “booster” yang ada […]

Baca Selanjutnya

PENTINGNYA MELABUR SEKARANG

Kebanyakan rakyat Malaysia berteka-teki bila masanya untuk memulakan peburan. Kenapa hal ini terjadi? Lazimnya kerana mereka tidak dapat melihat kepentingan melabur dan merasakan aktiviti tersebut sangat berisiko. Namun, tahukah anda pelaburan sama pentingnya dengan membuat simpanan? Hal ini demikian kerana, pelaburan merupakan perkara penting yang membuatkan wang anda ‘bekerja’ dengan anda. Semakin awal anda mempelajari […]

Baca Selanjutnya

Kelebihan melantik REN untuk urusan hartanah yang anda perlu tahu

KELEBIHAN MELANTIK REN Harini Kanal nak bincang kelebihan-kelebihan appoint Real Estate Negotiator (REN) untuk mengendali urusan hartanah anda. Sebelum anda melantik REN, sila pastikan REN anda berdaftar. Boleh minta semak tag REN mereka untuk memastikan mereka melakukan kerja secara sah di sisi undang-undang. Lesen REN dikawal oleh BOVEA Malaysia dan jika ada misconduct oleh mereka, […]

Baca Selanjutnya
harga hartanah 150x110

HARGA RUMAH DAN STRATEGI MENILAI HARGA

 

Harga rumah dan strategi menilainya; Apabila kita sebagai tuan rumah mengambil keputusan untuk menjual hartanah pasti kita sendiri berasa bingung bagaimana dan apakah caranya saya boleh menjual rumah ini? dan tertanya-tanya “apakah harga rumah saya? betul ke harga yang saya jual ini?” Saya pasti… setiap tuan rumah mesti akan berfikiran sebegitu.

Cara terbaik untuk anda menilai hartanah adalah dengan melakukan “perbandingan”. Bandingan bagaimanakah yang dimaksudkan? Perbandingan yang dimaksudkan adalah perbandingan data sejarah hartanah dikawasan anda.

Baca Selanjutnya

Jangan beli hartanah dalam masa 2 tahun ni?

Salam semua. Dari semalam sampai hari ni ramai yang tag saya berkenaan cadangan Prof Hoo Kee Ping yang menyarankan anak muda supaya tak membeli hartanah dalam jangkamasa 24 bulan terdekat ini. Ramai yang nak tahu apa pendapat saya berkenaan komen beliau. Jadi saya buat post ini untuk bagi pandangan saya berkenaan saranan beliau. Saya tengok ada […]

Baca Selanjutnya

Nak masuk rumah awal tapi urusan jual beli tak setel lagi?

Bila dah berjaya beli rumah, memang rasa seronok. Kalau boleh nak cepat-cepat masuk rumah. Betul? Namun, boleh ke tak sebenarnya kita sebagai pembeli minta kunci dengan owner rumah sebab nak masuk rumah awal? Nak tahu lebih lanjut? Jom baca perkongsian dari Tuan Salkukhairi Abd Sukor ni. Semoga bermanfaat.   Saya dapati ada pembeli rumah subsale yang kadang-kadang […]

Baca Selanjutnya
Hartanah.jpg

4 PERKARA ANDA PERLU TAHU PEMBAYARAN DEPOSIT JUAL BELI HARTANAH

Urusan pembayaran deposit harga jual beli merupakan perkara penting yang perlu diambil tahu oleh setiap pembeli sesuatu hartanah. Ianya perlu diberi perhatian yang khusus kerana banyak masalah dan isu yang timbul berkaitan dengan pembayaran deposit tersebut sehingga boleh menyebabkan perbalahan di antara Penjual dan Pembeli. Berikut di huraikan tentang proses pembayaran deposit harga jual beli […]

Baca Selanjutnya