Category: Pelaburan Hartanah

6 ASAS BELI RUMAH PELABURAN, NEWBIE WAJIB TAHU

Semua orang ada cara tersendiri dalam bab memilih hartanah yang baik (untuk pelaburan). Ada yang hanya melabur kat kawasan tertentu. Ada jugak yang tak kisah beli kat mana pun. Janji boleh buat untung. Tapi, apa perkara asas membeli rumah pelaburan yang patut kita tahu? Kalau asas tak power, susah kita nak elak rugi. Tok yakin, korang […]

Baca Selanjutnya

AWAS! SEBELUM BELI HARTANAH PELABURAN, KAJI DULU 5 FAKTOR INI

#1: “Beli apa hartanah pun, pasti boleh buat untung punya” Hidup ni, sentiasa akan melalui perubahan. Sama jugak dengan strategi pelaburan hartanah. Ada banyak perkara yang berubah. Strategi yang ramai orang gunakan 5 tahun lepas, mungkin banyak yang dah ‘ketinggalan zaman’ mengikut standard masa kini. Bermakna, strategi main beli je, dah tak boleh diguna pakai […]

Baca Selanjutnya
Tips Pelaburan

TIPS PELABURAN MENGIKUT PERINGKAT USIA

Bila menyebut tentang pelaburan, pastinya tidak asing lagi di telinga orang ramai, tambahan pula semenjak ini, pelaburan telah menjadi sebuah trend cara hidup. Segelintir masyarakat sudah pun sedar dan buka minda tentang pengurusan kewangan yang baik dan betul adalah sangat penting. Salah satu langkah yang mereka ambil adalah melakukan pelaburan. Apakah kelebihan melabur? Yang pastinya, […]

Baca Selanjutnya

3 RESEPI RAHSIA PELABUR HARTANAH CONFIRM BUAT UNTUNG

Dalam banyak-banyak jenis pelaburan, hartanah jadi pilihan ramai orang sebab ini antara pelaburan yang selamat. Dengan data yang bagus, korang boleh jana untung tanpa banyak masalah. Tapi, kerja yang korang kena buat dah tentu tak mudah. Dalam pelaburan ini, adalah bagus untuk beli hartanah yang ada potensi dalam kenaikan nilai (capital appreciation) dan juga untung […]

Baca Selanjutnya

SEBAB KENAPA ANDA PERLU ASET HARTANAH YANG BANYAK

Pernah terlintas tak kat kepala anda soalan di atas “SIFU NI PESAN BELI HARTANAH BANYAK-BANYAK NAK BUAT APA?”. Kan? Saya kongsikan 3 sebab kenapa anda perlukan aset hartanah yang banyak. 1. Multiple Revenue Streams/ Kepelbagaian Sumber Pendapatan. Apabila kita sudah set minda kita untuk menjadi seorang pelabur, kita harus memikirkan cara BAGAIMANA untuk kita MENINGKATKAN […]

Baca Selanjutnya

WHY INVEST IN PROPERTY IN MALAYSIA?

The value-driven real estate market with sustainable growth potential has made Malaysia an attractive property investment destination and option for investors. Malaysia’s economy remained on a steady path in the first quarter of 2013 by registering a growth of 4.1%. According to a new World Bank report, Malaysia’s gross domestic product (GDP) is expected to […]

Baca Selanjutnya

Booster penarik pelabur memilih sesuatu hartanah

Tanyalah mana mana pelabur hartanah tentang catalyst dan booster hartanah, sudah tentu mereka berjaya menyenarai catalyst tersebut dengan pantas. Element element tipikal yang menjadi catalyst termasuklah: Infrastructure / TOD / Shopping Mall / Education / Tourism / Population / Hospital / Entertainment dan sebagainya. Kerjaya Kanal memerlukan Kanal berjumpa many walks of life dan melihat pelaburan […]

Baca Selanjutnya

DAPAT KUNCI RUMAH BARU? BUAT 4 LANGKAH WAJIB INI

Untuk yang belum tahu apa itu rumah undercons, asasnya rumah undercons (under construction) adalah rumah yang masih dalam fasa pembinaan. Atau bahasa mudahnya, rumah yang belum siap. Ramai orang suka rumah jenis undercons ni sebab harganya yang jauh lebih murah. “Tapi kalau tak ada ilmu dan strategi yang betul untuk beli rumah undercons ni, boleh […]

Baca Selanjutnya

Macam mana orang tak bergaji tetap boleh beli rumah?

Nak capai apa yang kita impikan, serius boleh. Yang penting, kita kena lah berusaha. Cari ilmu dan belajar dari pengalaman orang. Percaya pada diri sendiri. Untuk korang yang nak belajar dari orang yang dah berjaya, jom baca perkongsian Cik Syafieqah A’lya ni. Bagaimana dia boleh beli rumah lagi walaupun tak bergaji tetap? Jom baca sama-sama. – Bank […]

Baca Selanjutnya
PELABURAN HARTANAH

Bergaji RM3K pun tak beli rumah lagi?

Bagi anak muda yang baru dapat kerja, normallah jika masih bertatih nak susun langkah nak beli rumah sendiri. Tapi macam mana pula orang yang dah bergaji RM3000 sebulan pun tak mula beli rumah lagi? Bila ditanya, macam-macam alasan keluar. Selagi korang tak kenalpasti punca yang menyebabkan tak beli rumah sampai sekarang, sampai ke sudah korang […]

Baca Selanjutnya
7 Keburukan Pelaburan Hartanah Yang Perlu Anda Tahu!

7 KEBURUKAN PELABUR HARTANAH ANDA PERLU TAHU!

1. Hartanah adalah satu bentuk asset pelaburan yang sukar untuk dilupuskan berbanding dengan saham dan stok (tempoh kecairan asset stok dan saham lebih cepat dan mudah). Jika anda boleh menjual saham pegangan dengan memberi arahan kepada broker saham broker atau agent hartanah mungkin terpaksa menjualnya dalam tempoh setahun. Ini kerana setiap hartanah mewakili nilai tertentu […]

Baca Selanjutnya
PELABURAN HARTANAH

UNTUNG KE PELABURAN HARTANAH ANDA?

Dalam pelaburan hartanah, ada dua jenis keuntungan yang kita boleh dapat iaitu keuntungan atas kenaikan harga dan keuntungan melalui aliran tunai (sewa). Jadi sebelum kita mula melabur hartanah, kita perlulah menenal pasti terlebih dahulu jenis keuntungan yang manakah menjadi fokus kita, sama ada aliran tunai atau kenaikan harga? Kali ini, kita akan membincangkan mengenai keuntungan […]

Baca Selanjutnya

KEPENTINGAN PENILAIAN HARTANAH

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, di dalam posting ini akan saya terangkan serba sedikit mengenai penilaian hartanah dan kepentingannya kepada anda sebagai pembeli. Sebelum saya terangkan lebih lanjut, apa kata kita lihat dahulu 2 senario di bawah:- SENARIO 1: ANDA MELIHAT SEBUAH RUMAH YANG ANDA IDAMKAN SELAMA INI DAN BERSETUJU DENGAN PENJUAL UNTUK MEMBELI RUMAH […]

Baca Selanjutnya
Valuer.ir.jpg

KEPENTINGAN PENILAIAN HARTANAH

Senario 1:
Anda melihat sebuah rumah yang anda idamkan selama ini dan bersetuju dengan penjual untuk membeli rumah tersebut pada harga RM500,000 memandangkan ubahsuai major telah dilakukan menelan kos sebanyak RM200,000 (menurut penjual dan pemerhatian anda). Anda terus menandatangani dokumen Perjanjian Jual Beli (SPA) pada harga RM500,000…. dan apabila membuat permohonan pinjaman, anda dimaklumkan oleh bank bahawa nilai rumah tersebut adalah hanya RM400,000. Deposit telah dibayar, peguam telah dilantik dan SPA telah ditandatangani…. tetapi maksimum pinjaman anda hanyalah RM360,000 (90% daripada RM400K)!

Baca Selanjutnya

Risiko memiliki tanah pertanian geran kongsi yang anda harus tahu

Banyak masalah yang mungkin timbul sekiranya anda memiliki tanah pertanian “geran kongsi” dengan pemilik yang lain. Walaupun nama anda ada dalam geran tersebut, tetapi ianya tetap tidak memberi kelebihan sepenuhnya kepada anda. Antara kelemahan memiliki tanah pertanian geran kongsi adalah: Kelemahan #1 Keluasan dan kedudukan sebenar bahagian tanah anda tidak dapat ditentukan dengan jelas dalam […]

Baca Selanjutnya

Adakah Perjanjian Penyewaan Benar-Benar Diperlukan?

Penyediaan perjanjian penyewaan boleh menelan kos yang banyak sekaligus mengurangkan margin keuntungan. Namun, rasional untuk mempunyai perjanjian penyewaan sama dengan mana-mana kontrak yang lain; untuk merekod syarat-syarat secara sah untuk mengelakkan kesangsian. Dalam artikel ini kita akan berbincang tentang kepentingan mempunyai perjanjian penyewaan kepada kedua-dua pihak. 1. Kadar Sewa Dan Tempoh Yang Tetap Untuk Penyewa […]

Baca Selanjutnya

Panduan untuk Pembeli Rumah Kali Pertama

Jika anda tidak pernah membeli hartanah dan bertanya-tanya bagaimanakah prosesnya, di sini ada satu garis panduan yang mudah untuk anda. Membeli hartanah adalah suatu keputusan yang besar dalam hidup anda dan proses keseluruhan mengambil masa yang panjang.. Langkah 1 : Mencari Hartanah yang Sesuai Langkah pertama untuk membeli suatu hartanah haruslah mencari hartanah yang betul […]

Baca Selanjutnya
Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

AMANAH HARTANAH BUMIPUTERA (AHB)

Fund type / Category Income / Real estate backed assets Min. initial investment Individual – 100 units for cash investment and 1,000 units for EPF investment scheme (Up to maximum 500,000 units combined limit per unit holder) The Fund may suitable for investors who: have a long-term investment horizon; seek capital preservation; seek regular income; […]

Baca Selanjutnya