Category: Pembiayaan Hartanah

pembiayaan

7 PANDUAN MEMBELI HARTANAH BAGI NEWBIE NO #1 PALING PENTING

Ramai anak muda sudah mula berminat untuk melabur dalam hartanah. 7 perkara berikut boleh dijadikan panduan untuk menceburi bidang ini. Antaranya: #1 Ilmu Kita mestilah mempunyai ilmu yang cukup sebelum membuat perancangan. Belajar dulu selok belok hartanah. Laburkan sedikit wang untuk beli buku berkaitan, hadir seminar hartanah. Ilmu penting sebagai persediaan untuk menyelesaikan masalah yang […]

Baca Selanjutnya
pembiayaan

APA ITU MARGIN PEMBIAYAAN (MOF)?

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90% untuk pembiayaan perumahan. Nak tahu lebih lanjut? Jom kita sama-sama hadamkan perkongsian Tuan Amir Syahir ni. – Mungkin ramai yang sudah tahu pasal MOF ni. Tapi sebagai ulang kaji, tak […]

Baca Selanjutnya
Cara Beli Rumah

Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2019

Nak beli rumah tapi tak tahu cara? Artikel Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2019 ni akan bantu anda untuk dapatkan rumah impian. Saya akan sentuh kesemua aspek beli rumah supaya anda faham keseluruhan proses. Sila rujuk artikel How To Buy A House Or Property In Malaysia jika anda ingin baca dalam Bahasa Inggeris. […]

Baca Selanjutnya
Stok hartanah

Stok hartanah tidak dijual beri impak kepada pemaju

Prospek sektor hartanah dijangka lebih bersifat neutral pada tahun ini dengan disokong oleh peningkatan inventori dalam pasaran berkenaan. Penganalisis MIDF Research, Jessica Low Jze Tieng berkata, pertumbuhan stok hartanah kediaman sedia ada dan hartanah kediaman tidak terjual dijangka membebani pemaju. Menurut beliau, ini kerana mereka perlu lebih kompetitif dalam menyediakan tawaran terbaik kepada pembeli. “Ia […]

Baca Selanjutnya
5 Sindiket

5 Sindiket Yang Mudah Dipercayai Rakyat Malaysia

Malaysia merupakan negara yang kuat dari segi ekonomi dan socio-status. Akan tetapi, kita mendengar khabar tentang sindiket penipuan yang sering berkesan terhadap rakyat kita. Fenomena ini bukan kerana kita kurang sedar tetapi disebabkan sindiket ini kelihatan meyakinkan. Penipu semakin pintar menipu orang. Jangan risau. Mari kita maklumkan 5 sindiket penipuan utama di negara ini. 1. […]

Baca Selanjutnya
langsai

Langsai Hutang Rumah 10 Tahun?

Kenapa Bayar Hutang Rumah 30 Tahun Sedangkan Anda Boleh Langsaikan Dalam 10 Tahun ? Pernah tak anda dengar rakan-rakan anda berkata “ Aku dah bayar hutang rumah 5 tahun, tapi baki hutang macam tak luak aje ?” Atau mungkinkah anda juga merasai pengalaman yang sama ? Saya pernah pada satu ketika dahulu mempunyai hutang rumah […]

Baca Selanjutnya
memendekkan tempoh

Memendekkan Tempoh Pinjaman Hartanah Mungkin Tidak Sesuai Untuk Anda

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membeli hartanah? Jika ya, anda WAJIB membaca artikel ini! Kebanyakan kita mempunyai mempunyai masalah dalam membuat keputusan berkaitan memendekkan tempoh pinjaman hartanah. Dengan keadaan ekonomi semasa yang membuatkan anda berjaga-jaga pada waktu ini, keputusan yang dibuat ini adalah sangat penting untuk anda. Keputusan untuk memendekkan tempoh pinjaman hartanah mungkin akan […]

Baca Selanjutnya

Kerajaan mahu lihat perubahan harga rumah selepas pengecualian SST

GEORGE TOWN: Kerajaan Persekutuan mahu melihat lebih banyak respon positif daripada penggiat industri perumahan susulan pengumuman bahawa perkhidmatan pembinaan dikecualikan daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Menteri Kewangan Lim Guan Eng berharap dapat melihat sekurang-kurangnya beberapa perubahan harga rumah pada masa depan memandangkan kerajaan tidak mengutip cukai ke atas perkhidmatan pembinaan. Beliau menjelaskan bahawa harga […]

Baca Selanjutnya

Apa Jadi Kalau Anda Tangguh Bayar Bulan Loan Rumah

Pasti akan tiba ketika di mana kita agak sesak sedikit contohnya bulan syawal; bulan raya. Banyak duit nak guna, biasalah orang kita time raya semua nak baru. Baju anak-anak, baju isteri, make up kereta, perabut baru, duit raya lagi, macam-macam lah kalau nak kami listkan memang panjang lah artikel ni. Bila perkara di atas terjadi, […]

Baca Selanjutnya

Lantikan Peguam SPA LPPSA

Berikut adalah notis terbaharu dari LPPSA untuk panduan bersama. Antara yang disampaikan ialah semua pembiayaan hanya melalui peguam berdaftar LPPSA untuk tujuan SPA. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila link ini      NOTIS MAKLUMAN PELAKSANAAN MEWAJIBKAN PENGGUNAAN PEGUAM BERDAFTAR LEMBAGA PEMBIAYAAN PERUMAHAN SEKTOR AWAM (LPPSA) DALAM URUSAN PERJANJIAN PINJAMAN/PEMBIAYAAN LPPSA Berkuatkuasa 1 Julai 2018, pemohon pembiayaan […]

Baca Selanjutnya

Semak Nilai Pasaran Hartanah Dahulu Sebelum Membeli

Penting Ke Semak Nilai Pasaran? Jangan terus beli rumah jika nampak rumah itu murah. Tetapi anda perlu semak nilai pasaran rumah itu sendiri. Nilai hartanah juga boleh menaik jika terdapat booster seperti MRT , LRT , KTM , dan pusat beli belah. Rumah RM100,000 mungkin nampak murah tapi jika nilai pasarannya ialah RM60,000, ia sebenarnya mahal iaitu […]

Baca Selanjutnya

4 strategi buat duit dengan hartanah. Anda suka yang mana satu?

Strategi #1 : Konsep beli dan jual Ini strategi yang ramai pelabur hartanah gunakan. Cari dulu hartanah dengan harga yang berpatutan (harga murah). Kemudian, jual balik hartanah itu untuk dapatkan untung. Ia sama dengan asas perniagaan yang biasa. Beli dengan harga murah, dan jual mahal untuk jana untung. Ini antara contoh yang senang kita nak […]

Baca Selanjutnya

5 prinsip pelaburan hartanah

#1 : Beli syarikat yang famous, atau yang kukuh? Daripada melabur dalam syarikat yang baru famous, beliau lebih gemar melabur dalam industri yang terbukti kukuh. Ini antara sebab utama beliau tak terkesan akibat kejatuhan industri teknologi pada awal 2000. #2 : Tahu nak buat apa sewaktu ekonomi tenat Buffett jugak faham konsep masa dan pelaburan countercylical (nilai aset yang meningkat sewaktu […]

Baca Selanjutnya

Punca Bank Tolak Loan Rumah Anda

Daripada 100 orang yang memohon pinjaman perumahan dari pihak bank, 51 orang pasti akan ditolak. Tahukah anda 50% permohonan bagi rumah subsidi seperti RUMAWIP dan PR1MA telah ditolak kerana pelbagai faktor? Fokus kami ialah membantu anda untuk mengenal pasti punca bank tolak loan rumah anda agar anda tidak melakukan kesilapan sama seperti individu lain.   1. Memohon pada bank yang salah. […]

Baca Selanjutnya

Asas Pembiayaan Semula dan Petua dari Pakar

Sama seperti insurans, terima kasih kepada persaingan dan evolusi berterusan produk perbankan, pembiayaan semula gadai janji anda adalah sesuatu yang anda perlu melawat setiap sekali dalam seketika jika anda mempunyai pinjaman hartanah (kediaman dan harta komersial). Dalam artikel ini, kita meneroka asas-asas pembiayaan semula hartanah, dan beberapa helah yang para pakar gunakan dalam membuat keputusan […]

Baca Selanjutnya

Asas Pinjaman Hartanah Komersial di Malaysia

Apabila berbincang tentang pembiayaan hartanah, kebanyakan orang hanya mempunyai pengetahuan tentang pinjaman hartanah kediaman seperti pinjaman rumah atau pinjaman perumahan. Akan tetapi, jika anda bukan membeli hartanah kediaman, pinjaman rumah bukan penyelesaiannya. Anda harus mendapatkan pinjaman hartanah komersial untuk membiayai pembelian hartanah seperti rumah kedai, pejabat, kilang, apartment berservis, SoVo, SoHo dan lain-lain. Apabila berbincang […]

Baca Selanjutnya

Pembiayaan Hartanah-i (Tawarruq) – Pembiayaan Rumah Baiti

Tiada yang lebih mudah di dalam pemilihan pembiayaaan perumahan yang sesuai dengan keperluan anda. Dengan Pembiayaan Perumahan Baiti, kami menawarkan pembiayaan perumahan yang menyeluruh serta mematuhi kehendak Syariah. Ciri-ciri yang menarik Margin pembiayaan sehingga 90% Pembiayaan untuk : Perlindungan Takaful Gadai Janji (MRTT) Perlindungan Takaful Pemilik Rumah Kediaman Jangka Panjang (LTHT) Duti Setem Yuran Guaman […]

Baca Selanjutnya

Nak Jadi Superman Dalam Dunia Hartanah? Belajar 6 Jenis Ilmu Super Hartanah Ni!

6 ILMU SUPER HARTANAH:- 1. ILMU PELABUR BARU Kalau anda nak masuk gelanggang hartanah, anda perlu tanya diri sendiri, kenapa anda nak beli hartanah itu. Antara nak duduk sendiri atau nak buat pelaburan. Kalau nak melabur, hanya ada 2 pulangan: sewa dan capital appreciation. Kenapa ilmu ini boleh bantu anda elak banyak masalah? Biar saya […]

Baca Selanjutnya