Category: Pembiayaan Hartanah

Langsai Hutang Rumah 10 Tahun?

Kenapa Bayar Hutang Rumah 30 Tahun Sedangkan Anda Boleh Langsaikan Dalam 10 Tahun ? Pernah tak anda dengar rakan-rakan anda berkata “ Aku dah bayar hutang rumah 5 tahun, tapi baki hutang macam tak luak aje ?” Atau mungkinkah anda juga merasai pengalaman yang sama ? Saya pernah pada satu ketika dahulu mempunyai hutang rumah […]

Baca Selanjutnya

Memendekkan Tempoh Pinjaman Hartanah Mungkin Tidak Sesuai Untuk Anda

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membeli hartanah? Jika ya, anda WAJIB membaca artikel ini! Kebanyakan kita mempunyai mempunyai masalah dalam membuat keputusan berkaitan memendekkan tempoh pinjaman hartanah. Dengan keadaan ekonomi semasa yang membuatkan anda berjaga-jaga pada waktu ini, keputusan yang dibuat ini adalah sangat penting untuk anda. Keputusan untuk memendekkan tempoh pinjaman hartanah mungkin akan […]

Baca Selanjutnya

Kerajaan mahu lihat perubahan harga rumah selepas pengecualian SST

GEORGE TOWN: Kerajaan Persekutuan mahu melihat lebih banyak respon positif daripada penggiat industri perumahan susulan pengumuman bahawa perkhidmatan pembinaan dikecualikan daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Menteri Kewangan Lim Guan Eng berharap dapat melihat sekurang-kurangnya beberapa perubahan harga rumah pada masa depan memandangkan kerajaan tidak mengutip cukai ke atas perkhidmatan pembinaan. Beliau menjelaskan bahawa harga […]

Baca Selanjutnya

Apa Jadi Kalau Anda Tangguh Bayar Bulan Loan Rumah

Pasti akan tiba ketika di mana kita agak sesak sedikit contohnya bulan syawal; bulan raya. Banyak duit nak guna, biasalah orang kita time raya semua nak baru. Baju anak-anak, baju isteri, make up kereta, perabut baru, duit raya lagi, macam-macam lah kalau nak kami listkan memang panjang lah artikel ni. Bila perkara di atas terjadi, […]

Baca Selanjutnya

Lantikan Peguam SPA LPPSA

Berikut adalah notis terbaharu dari LPPSA untuk panduan bersama. Antara yang disampaikan ialah semua pembiayaan hanya melalui peguam berdaftar LPPSA untuk tujuan SPA. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila link ini      NOTIS MAKLUMAN PELAKSANAAN MEWAJIBKAN PENGGUNAAN PEGUAM BERDAFTAR LEMBAGA PEMBIAYAAN PERUMAHAN SEKTOR AWAM (LPPSA) DALAM URUSAN PERJANJIAN PINJAMAN/PEMBIAYAAN LPPSA Berkuatkuasa 1 Julai 2018, pemohon pembiayaan […]

Baca Selanjutnya

Semak Nilai Pasaran Hartanah Dahulu Sebelum Membeli

Penting Ke Semak Nilai Pasaran? Jangan terus beli rumah jika nampak rumah itu murah. Tetapi anda perlu semak nilai pasaran rumah itu sendiri. Nilai hartanah juga boleh menaik jika terdapat booster seperti MRT , LRT , KTM , dan pusat beli belah. Rumah RM100,000 mungkin nampak murah tapi jika nilai pasarannya ialah RM60,000, ia sebenarnya mahal iaitu […]

Baca Selanjutnya

4 strategi buat duit dengan hartanah. Anda suka yang mana satu?

Strategi #1 : Konsep beli dan jual Ini strategi yang ramai pelabur hartanah gunakan. Cari dulu hartanah dengan harga yang berpatutan (harga murah). Kemudian, jual balik hartanah itu untuk dapatkan untung. Ia sama dengan asas perniagaan yang biasa. Beli dengan harga murah, dan jual mahal untuk jana untung. Ini antara contoh yang senang kita nak […]

Baca Selanjutnya

5 prinsip pelaburan hartanah

#1 : Beli syarikat yang famous, atau yang kukuh? Daripada melabur dalam syarikat yang baru famous, beliau lebih gemar melabur dalam industri yang terbukti kukuh. Ini antara sebab utama beliau tak terkesan akibat kejatuhan industri teknologi pada awal 2000. #2 : Tahu nak buat apa sewaktu ekonomi tenat Buffett jugak faham konsep masa dan pelaburan countercylical (nilai aset yang meningkat sewaktu […]

Baca Selanjutnya

Punca Bank Tolak Loan Rumah Anda

Daripada 100 orang yang memohon pinjaman perumahan dari pihak bank, 51 orang pasti akan ditolak. Tahukah anda 50% permohonan bagi rumah subsidi seperti RUMAWIP dan PR1MA telah ditolak kerana pelbagai faktor? Fokus kami ialah membantu anda untuk mengenal pasti punca bank tolak loan rumah anda agar anda tidak melakukan kesilapan sama seperti individu lain.   1. Memohon pada bank yang salah. […]

Baca Selanjutnya

Asas Pembiayaan Semula dan Petua dari Pakar

Sama seperti insurans, terima kasih kepada persaingan dan evolusi berterusan produk perbankan, pembiayaan semula gadai janji anda adalah sesuatu yang anda perlu melawat setiap sekali dalam seketika jika anda mempunyai pinjaman hartanah (kediaman dan harta komersial). Dalam artikel ini, kita meneroka asas-asas pembiayaan semula hartanah, dan beberapa helah yang para pakar gunakan dalam membuat keputusan […]

Baca Selanjutnya

Asas Pinjaman Hartanah Komersial di Malaysia

Apabila berbincang tentang pembiayaan hartanah, kebanyakan orang hanya mempunyai pengetahuan tentang pinjaman hartanah kediaman seperti pinjaman rumah atau pinjaman perumahan. Akan tetapi, jika anda bukan membeli hartanah kediaman, pinjaman rumah bukan penyelesaiannya. Anda harus mendapatkan pinjaman hartanah komersial untuk membiayai pembelian hartanah seperti rumah kedai, pejabat, kilang, apartment berservis, SoVo, SoHo dan lain-lain. Apabila berbincang […]

Baca Selanjutnya

Pembiayaan Hartanah-i (Tawarruq) – Pembiayaan Rumah Baiti

Tiada yang lebih mudah di dalam pemilihan pembiayaaan perumahan yang sesuai dengan keperluan anda. Dengan Pembiayaan Perumahan Baiti, kami menawarkan pembiayaan perumahan yang menyeluruh serta mematuhi kehendak Syariah. Ciri-ciri yang menarik Margin pembiayaan sehingga 90% Pembiayaan untuk : Perlindungan Takaful Gadai Janji (MRTT) Perlindungan Takaful Pemilik Rumah Kediaman Jangka Panjang (LTHT) Duti Setem Yuran Guaman […]

Baca Selanjutnya

Nak Jadi Superman Dalam Dunia Hartanah? Belajar 6 Jenis Ilmu Super Hartanah Ni!

6 ILMU SUPER HARTANAH:- 1. ILMU PELABUR BARU Kalau anda nak masuk gelanggang hartanah, anda perlu tanya diri sendiri, kenapa anda nak beli hartanah itu. Antara nak duduk sendiri atau nak buat pelaburan. Kalau nak melabur, hanya ada 2 pulangan: sewa dan capital appreciation. Kenapa ilmu ini boleh bantu anda elak banyak masalah? Biar saya […]

Baca Selanjutnya
Cara Kira Kelayakan Pinjaman Perumahan

Cara Kira Kelayakan Pinjaman Perumahan

KIRA KELAYAKAN PINJAMAN PERUMAHAN ANDA Sekiranya anda sedang bercadang untuk membeli rumah baik untuk sebagai tempat kediaman mahupun sebagai pelaburan, anda dinasihatkan untuk semak dan kira kelayakan terlebih dahulu. Langkah ini dapat menjimatkan masa dan tenaga anda dengan hanya mencari rumah dalam lingkungan harga yang sepatutnya. Langkah pertama yang harus dilakukan adalah semak rekod CCRIS […]

Baca Selanjutnya
download.jpg

Bagaimana Pinjaman Rumah Benar-Benar Berfungsi?

Bank sering memaparkan kadar faedah pinjaman perumahan mereka dengan jelas, tapi jarang terangkan bagaimana ia berfungsi. Walaupun pinjaman perumahan tak mudah sangat nak faham, namun ia bukanlah susah sangat macam sains roket. Di bawah ini, kami cuba jelaskan mekanisme dalaman pinjaman perumahan. Tapi mula-mula, anda perlu faham beberapa istilah utama:   Pokok pinjaman perumahan Pokok […]

Baca Selanjutnya
pinjaman_rumah_3.jpg

6 Pertimbangan Apabila Mengambil Pinjaman Perumahan

 

 

 

 

 

 

 

Untuk kebanyakan orang, memilih pinjaman rumah adalah susah hampir seperti memilih rumah itu sendiri. Jika anda sedang mencari pinjaman rumah untuk membeli rumah idaman anda, berikut adalah 6 perkara yang anda patut pertimbangkan sebelum membuat satu keputusan kewangan yang mungkin adalah paling penting dalam hidup anda.

 

1) Jenis Pinjaman Rumah

Pertama sekali, pertimbangkan apa yang sesuai untuk anda: Pinjaman Tradisi Berjangka atau Pinjaman Rumah Fleksibel (“Pinjaman-Fleksi”). PinjamanTradisi Berjangka memerlukan anda untuk membayar amaun tetap setiap bulan sepanjang tempoh pinjaman rumah anda (cth 30 tahun) sementara Pinjaman-Fleksi memberi anda pilihan untuk mengurangkan faedah anda bila-bila masa yang anda mahu (cth dengan menyimpan lebihan wang ke akaun semasa yang berkaitan. Semakin banyak anda simpan, semakin kurang faedah yang anda bayar).

Jika anda mempunyai corak aliran wang yang mudah dijangka dan ketat, Pinjaman Tradisi Berjangka mungkin pilihan terbaik. Jika anda lebih menggemari fleksibiliti dalam pembayaran pinjaman anda, Pinjaman-Fleksi adalah disarankan.

 

2) Kadar Faedah

Seperti mana dengan semua pinjaman, keutamaan anda adalah bank yang menawarkan kadah faedah yang terendah. Merujuk kepada contoh yang digunakan sebelum ini: untuk pinjaman rumah sebanyak RM500,000 dalam tempoh 30 tahun, perbezaan faedah di antara kadar faedah 4.2% dan 4.15% (cth hanya 0.05%) boleh jadi lebih daripada RM5,000! Untuk mengetahui bank yang menawarkan kadar faedah pinjaman rumah yang terbaik, sila rujuk carta perbandingan pinjaman rumah berguna kami.

 

3) Margin Pembiayaan (Berapa Banyak Anda Boleh Pinjam)

Bergantung kepada pelbagai faktor termasuk nilai rumah dan kedudukan anda dengan bank, bank yang berlainan menawarkan anda Margin Pembiayaan yang berbeza. Di mana anda diperlukan membayar mana-mana amaun yang tidak termasuk dalam pendahuluan pinjaman rumah, ini adalah amat penting lebih-lebih lagi bila anda kekurangan wang.

Sebagai contoh: untuk rumah bernilai RM500,000, anda akan memerlukan RM100,000 sebagai pendahuluan jika Margin Pembiayaan anda adalah 80%; tetapi anda hanya perlu membayar RM50,000 sebagai pendahuluan jika Margin Pembiayaan anda adalah 90%.

 

4) Tempoh Berkunci

Tempoh Berkunci adalah tempoh di mana anda akan dikenakan penalti (selalunya 2-3% daripada jumlah pinjaman prinsipal) jika anda memilih untuk membayar penuh pinjaman rumah anda sebelum ia mencapai tempoh tamatnya. Apabila memilih pinjaman rumah, ia berbaloi untuk mempunyai Tempoh Berkunci sesingkat yang boleh dan penalti serendah yang boleh. Sesetengah bank juga tidak mengenakan penalti sama sekali jika notis yang lengkap diberikan. Sebagai permulaan, anda mungkin ingin membuat perbandingan Tempoh Berkunci antara semua bank-bank Malaysia di iMoney.

 

5) Yuran dan Caj

Permohonan pinjaman rumah melibatkan profesional dan proses-proses yang dikawal selia kerajaan seperti persediaan dan pembayaran perjanjian pinjaman, pembayaran duti setem dan pemprosesan oleh bank, dan sebagainya.Semua proses-proses ini selalunya bersertakan yuran dan caj yang akan ditanggung oleh anda, si pembeli. Dalam kes tertentu, ia juga boleh ditanggung penuh atau separuh oleh bank sebagai sebahagian daripada pinjaman pakej anda. Oleh itu, lebih baik duduk dengan pegawai-pegawai pinjaman (di semua bank yang anda pertimbangkan untuk membuat pinjaman rumah) dan minta mereka menerangkan mengenai semua yuran dan caj kepada anda. Ia mungkin adalah satu proses yang berulang dan memakan masaa tetapi ia akan menjadi masa yang digunakan dengan sebaiknya.

Baca Selanjutnya

2 43

Pinjaman Kerajaan Untuk Pembelian Rumah

Anda seorang penjawat awam? Tahukah anda bahawa anda mempunyai satu kemudahan yang orang lain tidak dapat merasainya? Iaitu kemudahan dari segi pinjaman perumahan untuk pembelian rumah. Jika anda bercadang untuk membeli kediaman sendiri adalah amat berbaloi menggunakan kemudahan pinjaman kerajaan.

Ini kerana faedah pinjaman yang berkadar tetap pada kadar 4% yang terbaik dan tidak ditawarkan oleh mana-mana bank lain (4.5% – 5.5%). Pada masa yang sama kaedah pengiraan faedahnya pula berdasarkan baki pinjaman tertunggak pada kadar baki yang berkurangan.

Sekiranya anda berpeluang menggunakan kemudahan pinjaman kerajaan untuk pembelian rumah anda, dapatkannya kerana ianya amatlah berbaloi.

Baca Selanjutnya
kwsp.jpg

Bagaimanakah Caranya Untuk Beli Rumah Guna Wang KWSP?

 

 

“Saya nak beli rumah tapi saya tiada deposit yang cukup..”. biasa dengar ayat ini ? . Ya, Itu lah keluhan kebanyakan pembeli rumah. Hari ini mari kita belajar trick untuk membeli rumah tanpa mengeluarkan sebahagian deposit.

Membeli rumah menggunakan Kumpulan Wang Simpanan (KWSP) atau EPF sudah tidak lagi pelik di kalangan masyarakat Malaysia. Namun, persoalan yang timbul ialah bagaimana ?

 

Prosedur 10% deposit

Pertama sekali anda haruslah ingat bahawa beli rumah subsale atau second hand anda mestilah perlu mengeluarkan deposit sebanyak 10% sebagai pendahuluan, manakala baki 90% adalah pinjaman Bank jika anda beli menggunakan pinjaman bank. Namun, bagi sesetengan pembeli yang tidak cukup untuk

Baca Selanjutnya