Category: Pembiayaan Hartanah

saman

KHALID SAMAD DEDAH BINAAN HARAM DI TANAH KERAJAAN MINGGU DEPAN

SHAH ALAM: Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad akan mendedahkan binaan haram syarikat swasta atas tanah milik kerajaan persekutuan minggu depan. Menteri berkata binaan haram itu diluluskan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Khalid menjelaskan undang-undang tidak membenarkan syarikat swasta membuat sebarang binaan di tanah kerajaan kecuali tanah berkenaan dijual kepada syarikat itu. “Maka tidak munasabah adanya […]

Baca Selanjutnya
pembiayaan

APA ITU MARGIN PEMBIAYAAN (MOF)?

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90% untuk pembiayaan perumahan. Nak tahu lebih lanjut? Jom kita sama-sama hadamkan perkongsian Tuan Amir Syahir ni. – Mungkin ramai yang sudah tahu pasal MOF ni. Tapi sebagai ulang kaji, tak […]

Baca Selanjutnya
PINJAMAN_RUMAH.jpg

ASAS PINJAMAN HARTANAH KOMERSIAL DI MALAYSIA

Apabila berbincang tentang pembiayaan hartanah, kebanyakan orang hanya mempunyai pengetahuan tentang pinjaman hartanah kediaman seperti pinjaman rumah atau pinjaman perumahan. Akan tetapi, jika anda bukan membeli hartanah kediaman, pinjaman rumah bukan penyelesaiannya. Anda harus mendapatkan pinjaman hartanah komersial untuk membiayai pembelian hartanah seperti rumah kedai, pejabat, kilang, apartment berservis, SoVo, SoHo dan lain-lain. Apabila berbincang […]

Baca Selanjutnya

KIRA KELAYAKAN PINJAMAN PERUMAHAN

Sekiranya anda sedang bercadang untuk membeli rumah baik untuk sebagai tempat kediaman mahupun sebagai pelaburan, anda dinasihatkan untuk semak dan kira kelayakan terlebih dahulu. Langkah ini dapat menjimatkan masa dan tenaga anda dengan hanya mencari rumah dalam lingkungan harga yang sepatutnya.

Baca Selanjutnya

INSETIF UNTUK PEMBELI RUMAH BERPENDAPATAN RENDAH DAN PEMBELI KALI PERTAMA: BELANJAWAN 2019

Belanjawan 2019 dengan tema “Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera” telah diumumkan oleh Menteri Kewangan YB Lim Guan Eng, dan PropSocial merumuskan ucapan 128 minit YB Lim di Parlimen untuk kemudahan para pembaca. Sorotan belanjawan berkaitan hartanah adalah seperti berikut: CKHT dan Duti Setem Dinaikkan 1) Peningkatan Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT, atau RPGT) bagi […]

Baca Selanjutnya
elak duit deposit

BAGAIMANA NAK ELAK DEPOSIT RUMAH DARIPADA BURN

Kalau duit booking (atau deposit) tu tak banyak, tak kisah nak lepas pandang. Tapi kalau ribu-ribu Ringgit, siapa yang tak menyirap? Semua ni berlaku bila kita takde ilmu asas membeli rumah. Ingat kalau dah cukup duit, boleh beli terus dan mengharapkan, proses jual beli akan berjalan lancar begitu saja. Salah tu. Nak elak masalah ni? […]

Baca Selanjutnya
Pasaran Hartanah

PASARAN HARTANAH DIJANGKA SURAM 2019

Peningkatan unit kediaman siap dibina tidak terjual membuktikan pasaran hartanah kediaman di Malaysia terus merosot dan ia dijangka berterusan pada 2019. Ia adalah bersandarkan kepada data diterbitkan oleh Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC) yang menunjukkan bilangan kediaman tidak terjual di negara ini meningkat kepada 30,115 unit pada suku ketiga tahun ini. Baca : Pemaju […]

Baca Selanjutnya
Stok hartanah

STOK HARTANAH TIDAK DIJUAL BERI IMPAK KEPADA PEMAJU

Prospek sektor hartanah dijangka lebih bersifat neutral pada tahun ini dengan disokong oleh peningkatan inventori dalam pasaran berkenaan. Penganalisis MIDF Research, Jessica Low Jze Tieng berkata, pertumbuhan stok hartanah kediaman sedia ada dan hartanah kediaman tidak terjual dijangka membebani pemaju. Menurut beliau, ini kerana mereka perlu lebih kompetitif dalam menyediakan tawaran terbaik kepada pembeli. “Ia […]

Baca Selanjutnya
memendekkan tempoh

PENDEKKAN TEMPOH PINJAMAN HARTANAH?

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membeli hartanah? Jika ya, anda WAJIB membaca artikel ini! Kebanyakan kita mempunyai mempunyai masalah dalam membuat keputusan berkaitan memendekkan tempoh pinjaman hartanah. Dengan keadaan ekonomi semasa yang membuatkan anda berjaga-jaga pada waktu ini, keputusan yang dibuat ini adalah sangat penting untuk anda. Keputusan untuk memendekkan tempoh pinjaman hartanah mungkin akan […]

Baca Selanjutnya

KERAJAAN MAHU LIHAT PERUBAHAN HARGA RUMAH SELEPAS PENGECUALIAN SST

GEORGE TOWN: Kerajaan Persekutuan mahu melihat lebih banyak respon positif daripada penggiat industri perumahan susulan pengumuman bahawa perkhidmatan pembinaan dikecualikan daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Menteri Kewangan Lim Guan Eng berharap dapat melihat sekurang-kurangnya beberapa perubahan harga rumah pada masa depan memandangkan kerajaan tidak mengutip cukai ke atas perkhidmatan pembinaan. Beliau menjelaskan bahawa harga […]

Baca Selanjutnya
Pembiayaan hartanah

TEKNIK SELESAIKAN HUTANG RUMAH DENGAN REFINANCE

Berjaya memiliki sebuah rumah adalah impian setiap insan selepas berhempas pulas menjaga profil kewangan dan melalui prosedur dokumentasi dan tempoh menunggu yang kadangkala menguji kesabaran dan keimanan. Namun begitu, masalah itu seakan tidak berhenti di situ kerana anda masih perlu membayar komitmen bank atas pinjaman rumah yang anda beli dari pihak bank! Dewasa kini, duit […]

Baca Selanjutnya

KESILAPAN UBAH SUAI RUMAH YANG PERLU DIELAKKAN

Dalam pelaburan hartanah, ubaisuai (renovation) adalah satu perkara biasa yang dilakukan oleh pemilik rumah mahupun pelabur hartanah. Ubaisuai biasanya dilakukan bertujuan untuk keselesaan ataupun menambahnilai hartanah tersebut. Tidak dinafikan ubaisuai yang baik dapat meningkatkan nilai hartanah mahupun nilai sewaan hartanah tersebut. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa kesilapan yang sering dilakukan dalam proses ubaisuai ini. Kesilapan ini bukan […]

Baca Selanjutnya

ASB Financing untuk newbies

Buat korang yang serius nak tahu tentang ASB Financing dan teknik-teknik yang boleh digunakan, jom hadamkan perkongsian power dari Cik Syafieqah A’lya. Semoga bermanfaat. – Pengenalan tentang asb financing @ asb loan 1. Asb financing dan asb loan adalah dua benda yang sama cuma bezanya adalah islamic dan conventional. Jangan confius part ni okay. Ramai […]

Baca Selanjutnya
Cara Kira Kelayakan Pinjaman Perumahan

CARA KIRA KELAYAKAN PINJAMAN PERUMAHAN

KIRA KELAYAKAN PINJAMAN PERUMAHAN ANDA Sekiranya anda sedang bercadang untuk membeli rumah baik untuk sebagai tempat kediaman mahupun sebagai pelaburan, anda dinasihatkan untuk semak dan kira kelayakan terlebih dahulu. Langkah ini dapat menjimatkan masa dan tenaga anda dengan hanya mencari rumah dalam lingkungan harga yang sepatutnya. Langkah pertama yang harus dilakukan adalah semak rekod CCRIS […]

Baca Selanjutnya

Skim Setia FlexKey Bantu Pembeli Rumah Pertama

Baru – baru ini, SP Setia Berhad telah memperkenalkan sebuah skim pembiayaan dengan kerjasama Maybank dimana skim ini membantu bakal pembeli rumah pertama untuk memiliki hartanah pertama melalui sewa beli (RTO). Skim yang ditawarkan dengan kerjasama Maybank Islamic Berhad (Maybank Islamic) akan membolehkan pembeli untuk memilih unit rumah pertama mereka di lokasi diingini daripada hartanah […]

Baca Selanjutnya
download.jpg

BAGAIMANA PINJAMAN RUMAH BENAR-BENAR BERFUNGSI

Bank sering memaparkan kadar faedah pinjaman perumahan mereka dengan jelas, tapi jarang terangkan bagaimana ia berfungsi. Walaupun pinjaman perumahan tak mudah sangat nak faham, namun ia bukanlah susah sangat macam sains roket. Di bawah ini, kami cuba jelaskan mekanisme dalaman pinjaman perumahan. Tapi mula-mula, anda perlu faham beberapa istilah utama:   Pokok pinjaman perumahan   […]

Baca Selanjutnya
2 43

BELI RUMAH GUNA PINJAMAN KERAJAAN?

Anda seorang penjawat awam? Tahukah anda bahawa anda mempunyai satu kemudahan yang orang lain tidak dapat merasainya? Iaitu kemudahan dari segi pinjaman perumahan untuk pembelian rumah. Jika anda bercadang untuk membeli kediaman sendiri adalah amat berbaloi menggunakan kemudahan pinjaman kerajaan.

Ini kerana faedah pinjaman yang berkadar tetap pada kadar 4% yang terbaik dan tidak ditawarkan oleh mana-mana bank lain (4.5% – 5.5%). Pada masa yang sama kaedah pengiraan faedahnya pula berdasarkan baki pinjaman tertunggak pada kadar baki yang berkurangan.

Sekiranya anda berpeluang menggunakan kemudahan pinjaman kerajaan untuk pembelian rumah anda, dapatkannya kerana ianya amatlah berbaloi.

Baca Selanjutnya

Pinjaman / Pembiayaan Rumah Islam di Malaysia

Dalam artikel ini, kami akan menerangkan butir-butir Pinjaman Perumahan Islam di Malaysia. Untuk membandingkan pinjaman perumahan Islam di Malaysia, gunakan Alat Perbandingan Pinjaman kami. Jenis-jenis Pinjaman / Pembiayaan Islam. Di Malaysia, terdapat 2 jenis pinjaman rumah Islam. (Nota: Ada yang menganggap penggunaan istilah “Pinjaman Rumah Islam” tidak tepat. Pertama, Pinjaman Islam adalah pinjaman ihsan yang […]

Baca Selanjutnya
Pembiayaan hartanah

KENAPA KADAR PINJAMAN RUMAH BERBEZA MENGIKUT INDIVIDU?

Apabila kita memohon pinjaman perumahan, sudah pasti kita mahu dapatkan kadar faedah yang paling rendah. Kebanyakan orang merasakan kadar faedah pinjaman ini berbeza mengikut bank. Ya memang benar, namun ada beberapa lagi faktor lain yang mempengaruhi kadar faedah. Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi kadar faedah? Kenapa Kadar Pinjaman Rumah Berbeza Mengikut Individu? 1. Kadar Pinjaman Asas […]

Baca Selanjutnya