Category: Tips Menjual

Jual Rumah Kos Rendah. Info Penting Ejen Kena Tahu.

TIPS AGENT PERLU TAHU UNTUK MENJUAL RUMAH KOS RENDAH

Dalam perjalanan kerjaya ejen hartanah, mungkin tuan puan akan dapat kes jual rumah kos rendah. Jual rumah kos rendah ni ada cara. Rumah jenis begini ada syarat yang pembeli kena patuhi. Cara Nak Kenal Pasti Rumah Kos Rendah Nak tahu status kos rendah kena tengok perjanjian jual beli pemilik. Perjanjian jual beli biasanya akan nyatakan […]

Baca Selanjutnya
9 Langkah asas dalam proses penjualan rumah

9 LANGKAH ASAS PROSES PENJUALAN RUMAH!

Dalam penjualan hartanah, proses tersebut melibatkan beberapa pihak seperti pemilik hartanah, pembeli, ejen hartanah, peguam, pihak bank, LHDN, dan pejabat tanah. Walaupun pemilik hartanah dibantu oleh beberapa pihak seperti ajen hartanah dan pihak peguam yang mewakili mereka, namun pemilik hartanah sendiri perlu tahu beberapa perkara yang penting agar proses penjualan itu berjalan dengan lancar. Di […]

Baca Selanjutnya

CARA MENJUAL RUMAH DENGAN LAKU DALAM HARGA TINGGI

Menjual rumah terkadang susah-susah gampang. Banyak pelaku properti yang mengatakan bahwa menjual properti seperti rumah ibarat jodoh-jodohan. Ya, karena bisa saja ada orang yang mau membelinya namun harganya kurang cocok. Atau sebaliknya, mereka punya uang namun tidak cocok dengan keadaan rumahnya. Untuk itu perlu kiat-kiat tertentu  agar rumah cepat laku terjual. Setidaknya dengan melakukan berbagai […]

Baca Selanjutnya
10 Tips Mudah Untuk Membantu Anda Membeli Rumah Pertama

TIPS MENJUAL HARTANAH YANG ANDA BELUM TAHU

Menjual rumah tidak cukup semudah meletak banner ‘untuk dijual’ dan menunggu pembeli menghubungi kepada anda. Berikut adalah gambaran ringkas langkah-langkah yang terlibat dalam menjual hartanah. Membuat keputusan untuk menjual. Lebih kurang 13 sebab kenapa rumah dijual di Malaysia. Apa sehaja sebab yang membuat anda ingin menjual rumah anda, pastikan keputusan anda memberi anda pulangan terbaik. […]

Baca Selanjutnya
Beli Rumah

TIPS DAN CARA MENAWARKAN RUMAH DIJUAL AGAR CEPAT LAKU

Menjual rumah adalah perkara gampang-gampang susah. Gampangnya banyak susahnya sedikit, asal kita tahu metode yang benar dalam melakukannya. Rumah, tanah, ruko dan properti jenis lainya adalah investasi yang tidak akan membuat kita rugi. Karena semakin lama nilai jual properti pasti akan selalu mengalami peningkatan.

Metode yang baik dalam menawarkan rumah dijual adalah yang cepat mendapatkan respon dari calon pembeli. Sehingga peluang cepat terjualnya rumah yang kita tawarkan akan semakin besar. Mari kita jabarkan bersama disini, untuk menemukan cara yang terbaik dalam menjual rumah agar cepat laku. Pasti akan ada cara sejauh kita masih mau selalu berkreasi dan mencoba-coba strategi pemasaran sehingga menemukan langkah yang terbaik. Begitu juga dalam bisnis properti, seperti menjual rumah, tanah, ruko, dll entah itu dalam menjual aset pribadi maupun yang bagi Anda fokus sebagai agen properti.

Baca Selanjutnya
94761_banner_0_29223.jpg

GOWU PORTAL LANCAR APLIKASI JUAL BELI HARTANAH

Platform perniagaan hartanah dalam talian, GOWU Portal Sdn Bhd, melancarkan aplikasi mudah alih dikenali sebagai ‘GOWU’, untuk memudahkan penjualan dan pembelian hartanah di negara ini.

Ketua Pegawai Eksekutif, Kenneth Gan berkata ‘GOWU’, merupakan yang pertama seumpamanya di Malaysia, menghimpunkan pembeli, pelabur, ejen, agensi dan pemaju hartanah di bawah satu bumbung.

“Aplikasi itu bukan hanya dapat menjimatkan masa pihak berkenaan malah menjamin persekitaran selamat untuk semua pembayaran dilakukan melalui aplikasi ini.

Baca Selanjutnya
5 Tip Membeli Rumah Lelong Dengan Cepat, Selamat Dan Mudah

APA YANG ANDA PERLU TAHU SEBELUM MENJUAL RUMAH

Nak Jual Rumah? Soalan-soalan Utama Kepada Perunding Hartanah   Anda mungkin ada pengalaman berurusan dengan perunding hartanah (property negotiator) untuk menjual dan menyewakan hartanah anda atau mendapatkan khidmat nasihat berkaitan hartanah. Sememangnya berurusan dengan perunding hartanah akan memudahkan urusan jual beli hartanah anda, namun sebagai pemilik rumah dan pelanggan anda berhak untuk mengemukakan pertanyaan kepada […]

Baca Selanjutnya
istock_000006193656xsmall.jpg

RUMAH ANDA GAGAL DIJUAL HINGGA SEKARANG ? KENAPA ?

Walaupun pasaran hartanah nampak macam slow sikit sekarang, ia masih bergerak maju sejak beberapa tahun lepas. Banyak saja rumah yang terjual kat banyak lokasi.
Tapi, hakikat ini masih tak menjamin rumah kita dapat dijual dengan mudah.
Mungkin rumah korang masih tak dapat dijual atas 5 sebab yang Rebecca Lake kongsikan ni.

 

Sebab #1: Anda letakkan harga yang melampau atau lebih tinggi dari penjual yang lain.

Yang ada pengalaman menjual rumah sebelum ni, tentu dah sedia maklum betapa susahnya nak tetapkan harga yang sesuai.
Selalunya, ejen hartanah yang akan bantu kita dalam hal ini.
Kalau ejen itu cadangkan harga jualan yang melebihi nilai pasaran dan nilai bank, baik korang fikirkan dulu betul-betul. Sebab ia berpotensi hilangkan nafsu membeli prospek.
Orang sekarang semakin cerdik. Dan nak check nilai hartanah pun senang saja. Kita boleh dapatkan maklumat ini kat bank atau ejen yang berpengalaman.
Mungkin ejen buat macam tu sebab nak dapatkan komisyen yang lebih tinggi. Cuma, harga yang melampau, memang tak ramai orang yang berminat nak beli.
Nota: Paling selamat, letak harga kat bawah MV (market value). Ramai orang suka cari rumah macam ni.

Baca Selanjutnya
Tips menjual

Proses Jual Rumah

1. Sekiranya anda menjual pada semua? 2. Rajah kewangan anda 3. Memutuskan jika anda juga perlu mencari tempat untuk membeli atau sewa 4. Membuat keputusan yang anda akan menjual harta 5. Putuskan apa harga untuk menjualnya 6. Sediakan rumah anda 7. Melantik peguam 8. Isi borang soal selidik berkaitan 9. Terima tawaran 10. Berunding draf […]

Baca Selanjutnya
10797449516 daeca30fe6 selling property

Proses Jual Rumah Di Malaysia

Umum mengetahui, penjualan rumah adalah salah satu cara untuk mencairkan aset dan menambah aliran tunai
kepada si penjual. Faktor berlakunya penjualan rumah bergantung atas keperluan masing-masing. Namun, berbalik kepada tajuk perbincangan, bagaimana caranya saya nak menjual rumah ? apakah prosesnya ? apakah keperluan yang saya perlukan ?

Membuat keputusan

Sebelum kita melangkah ke proses penjualan rumah, berbalik kepada soalan pokok, kenapa saya ingin menjual rumah saya ? Keputusan untuk menjual rumah adalah suatu keputusan yang serius dan mungkin keputusan itulah yang paling besar yang pernah anda buat. Jika di dalam perjanjian jual beli atau terma undang-undang di panggil Sale and Purchase Agreement (SPA) atau lebih popular dengan panggilan SNP akan terdapat nama pemilik rumah bersama pemilik sebelum ini atau developer. Jika di dalam SNP itu terdapat dua nama, maka keputusan untuk menjual rumah mestilah datang dari kedua belah pihak.

Baca Selanjutnya

7 SOALAN SELALU DITANYA OLEH PEMILIK SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN UNTUK MENJUAL RUMAH

Berikut adalah 7 Soalan yang selalu ditanya oleh pemilik rumah : 1.)Bilakah proses jual beli dijangka selesai? 2.)Berapa jumlah wang keuntungan yang akan diterima oleh penjual? 3.)Berapa harga pasaran semasa? 4.)Berapa kos peguam yang perlu dibayar bagi menjual rumah? 5.)Apakah dokumen yang perlu penjual sediakan? 6.)Berapakah kos ejen hartanah bagi menjual rumah tersebut? 7.)Bilakah pemilik […]

Baca Selanjutnya

NAK JUAL RUMAH? SOALAN-SOALAN UTAMA KEPADA PERUNDING HARTANAH

Anda mungkin ada pengalaman berurusan dengan perunding hartanah (property negotiator) untuk menjual dan menyewakan hartanah anda atau mendapatkan khidmat nasihat berkaitan hartanah. Sememangnya berurusan dengan perunding hartanah akan memudahkan urusan jual beli hartanah anda, namun sebagai pemilik rumah dan pelanggan anda berhak untuk mengemukakan pertanyaan kepada perunding hartanah apabila bertemu. Berikut adalah beberapa soalan penting yang perlu […]

Baca Selanjutnya

TIPS JUAL BELI RUMAH

TIPS JUAL BELI RUMAH Posted on November 17, 2017 by aqmar in News Sebelum anda memulai usaha jual beli rumah maka sebaiknya belajar terlebih dahulu dari orang yang sudah berpengalaman dalam bidang ini. Berikut adalah 5 tips jual beli rumah yang perlu anda ketahui: 1) Lakukan negosiasi.  Anda dapat melakukan usaha jual beli dengan modal […]

Baca Selanjutnya