Category: Tips Menyewa

Peranan nilai Harta

CARA MENYEWA RUMAH DENGAN CEPAT!

Menentukan Harga Sewa   Carilah properti pembanding. Tentunya, Anda ingin menyewakan rumah secepat mungkin dengan harga yang tinggi. Membandingkan rumah yang akan Anda sewakan dengan rumah lain yang disewakan di daerah Anda adalah cara terbaik untuk menentukan harga sewa. Carilah rumah yang akan disewakan di daerah Anda melalui situs agen properti, atau situs seperti OLX. […]

Baca Selanjutnya

6 CARA NAIKKAN RUMAH SEWA

1: Naikkan harga sewa setiap 2 tahun Nilai sewa rumah boleh dinaikkan setiap dua tahun atau sekiranya berlaku pertukaran penyewa rumah. Sewa rumah sewajarnya naik sedikit setiap tahun bagi mengelakkan pendapatan bersih yang kita terima berkurangan atas faktor inflasi dan kenaikan kadar faedah. Bagi memberi nilai tambah kepada penyewa sedia ada supaya tidak terlalu ‘terasa’ […]

Baca Selanjutnya
house_rent.jpg

TIPS JADI TUAN RUMAH YANG TERBAIK

1) Jadi proaktif dalam hal penyelenggaraan rumah.

Kadang-kala, tindakan kecil kita akan berikan impak yang besar dekat mata penyewa.

Bila penyewa buat aduan untuk sebarang kerosakan kat rumah tu, buat dengan kadar segera. Tak guna pun menangguh kerja, sebab nak tak nak kena buat juga nanti.

Dan korang sendiri tahu. Kalau buat awal-awal, dah tentu boleh jimatkan banyak kos lain seperti masa dan juga tenaga. Setuju?

Baca Selanjutnya
ZXsvrrIjZqkEiCWL.jpg

TIPS TERPENTING APABILA ANDA MENYEWAKAN RUMAH ANDA

Tips Nak Sewakan Rumah bagi Pemilik Rumah.
Ramai yang nak sewa rumah. Ada yang nak sewa sebab kena pindah tempat kerja, kena posting di tempat lain. Ada yang sewa sebab dah beli rumah baru, rumah lama sewakan sebab sayang nak jual. Ada juga yang memang beli untuk pelaburan, jadi beli untuk dijadikan rumah sewa.

Baca Selanjutnya

APA KITA BOLEH BUAT JIKA PENYEWA TIDAK BAYAR SEWA?

Kenapa PenyewaTak Bayar? Pertama sekali, tanya dulu penyewa baik-baik. Mungkin beliau baru saja diberhentikan kerja dan tidak ada duit untuk bayar sewa. Atau mungkin mereka ditimpa musibah seperti kemalangan dan menyebabkan mereka memerlukan wang untuk kecemasan. Kalau anda rasa berpuas hati dengan jawapan penyewa tersebut, apa kata beri ruang kepada mereka. Jangan zalim sangat, baru […]

Baca Selanjutnya
KENAPA PERLU MEMBELI RUMAH SEAWAL UMUR 20 TAHUN?

APA PERLU BUAT JIKA PENYEWA ENGGAN BAYAR SEWA RUMAH

Isu kemelut sewa rumah antara pemilik dan penyewa sememangnya bukan perkara asing. Ada sahaja kes-kes yang berlaku namun mungkin bukan dikalangan sanak saudara kita. Kebiasaanya, isu ini akan merumitkan pemilik rumah sewa. Yalah, kalau tunggakan sewa sudah mencecah 6 bulan memang memeningkan kepala. Apatah lagi kalau pemilik ada komitmen untuk membayar ansuran rumah tersebut. Selalunya […]

Baca Selanjutnya

15 PERKARA YANG ANDA PERLU TAHU SEBELUM MENYEWA RUMAH

Mencari rumah sewa bukan perkara yang mudah. Ia memerlukan pencarian yang teliti dan sebaik sahaja anda mendapat rumah yang diimpikan, jangan terlalu cepat membuat keputusan untuk menyewa tanpa melakukan pemeriksaan yang teliti pada rumah tersebut. Jelita senaraikan 15 perkara yang perlu anda tahu sebelum menyewa rumah. Periksa Bilangan Suis Periksa bilangan suis dan beri perhatian […]

Baca Selanjutnya
sewa_rumah.jpg

TIPS SEWA RUMAH

Tips Sewa Rumah Seandainya anda seorang pelabur hartanah,  sudah pasti anda akan berhadapan dengan pelbagai karenah penyewa. Seringkali berlaku penyewa lari, lewat bayar dan sebagainya. Di sini, saya ingin kongsikan beberapa tips untuk menyewakan rumah anda. 1) Perjanjian Sewaan (Tenancy agreement) Pastikan anda membuat perjanjian sewaaan dan dapatkan pengesahan (stamping). Seandainya nada tiada masa menyediakan […]

Baca Selanjutnya

HAK MENYEWA RUMAH?

Adakah anda tahu bahawa Malaysia tidak mempunyai undang-undang yang tertentu yang berkaitan untuk mengawal hak penyewa dan tuan rumah? Walaupun negara ini tidak mempunyai satu undang-undang ketat yang mengawal semua perkara yang berkaitan dengan penyewaan, The Malaysian Bar mengatakan bahawa terdapat beberapa peruntukan di bawah Bahagian 15: Kanun Pajakan & Tenaga Tanah Negara 1965, yang […]

Baca Selanjutnya
2468996425_fd077296dc_rent.jpg

CARA NAIKKAN BAYARAN SEWA


Tip 1 : Naikkan harga sewa setiap 2 tahun.

Nilai sewa rumah boleh dinaikkan setiap dua tahun atau sekiranya berlaku pertukaran penyewa rumah.

Sewa rumah sewajarnya naik sedikit setiap tahun bagi mengelakkan pendapatan bersih yang kita terima berkurangan atas faktor inflasi dan kenaikan kadar faedah.

Bagi memberi nilai tambah kepada penyewa sedia ada supaya tidak terlalu ‘terasa’ dengan kenaikan harga sewa rumah, lakukan temujanji untuk periksa dan baiki rumah.

Sekiranya terdapat lampu, plag atau pili air yang rosak atau kurang sempurna, maka kita sebagai tuan rumah boleh baiki atau gantikan dengan yang baru. Tindakan ini dapat membantu penyewa rasa berbaloi jika harga sewa rumah dinaikkan.

Baca Selanjutnya
9 Langkah asas dalam proses penjualan rumah

MAHU SEWAKAN HARTANAH ANDA? BACA INI

Walaupun menyewa rumah adalah tidak serumit membeli rumah, ia masih penting untuk anda mempunyai pemahaman yang penuh supaya anda bersedia untuk menghadapai selaga kemungkinan. Proses ini bermula dengan mencari rumah yang anda ingin menyewa dan  berakhir dengan menandatangani perjanjian sewaan anda. Berikut adalah beberapa garis panduan bagi melihat hartanah sewa yang berpotensi: Di manakah anda […]

Baca Selanjutnya

INGIN MENYEWA RUMAH?

Punya rencana untuk menyewa rumah? Walaupun hanya menyewa, banyak faktor-faktor yang perlu diperhatikan untuk menemukan rumah sewaan yang terbaik untuk Anda dan keluarga. Satu hal yang pasti adalah menyiapkan banyak waktu untuk melakukan riset pribadi. Turun tangan secara langsung menjamin Anda untuk bisa menemukan rumah yang paling sesuai. Dengan tidak terburu-buru memilih rumah yang akan […]

Baca Selanjutnya

ELAKKAN DEPOSIT PEMBELIAN RUMAH HANGUS

Sekiranya pembelian melalui ejen/perunding hartanah, pembeli akan diminta untuk menandatangani Perjanjian/Surat Tawaran Untuk Membeli (‘Agreement To Purchase’ atau ‘Offer To Purchase’) berserta pembayaran 3% tersebut atas nama syarikat ejen hartanah berkenaan. Jangan sama sekali membuat bayaran kepada individu atau kepada peguam jika anda membeli melalui ejen hartanah. Biasanya pembayaran kepada peguam hanya apabila anda membeli secara […]

Baca Selanjutnya
5 PERKARA PERLU TAHU TENTANG RUMAH PERTAMA

TIPS MENCARI RUMAH UNTIK DISEWA

Sebagai pelajar yang sering dihambat dengan tests dan exams yang menyeramkan, pasti memerlukan suasana kondusif untuk belajar. Keadaan rumah sewa perlulah sesuai, terutamanya untuk pelajar yang menitik beratkan soal keselesaan ketika belajar. Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang perkara yang perlu diambil kira untuk memilih rumah sewa. Semoga bermanfaat untuk kita semua.  Lokasi […]

Baca Selanjutnya
Related image

CARA DAPATKAN PENYEWA DENGAN PANTAS

Bila rumah tak ada penyewa, boleh jadi tuan rumah akan pening kepala. Kalau tak ada penyewa, bermakna korang tak dapat generate pendapatan daripada hasil sewaan. Rugi bang. Ansuran rumah masih kena bayar tiap-tiap bulan. Dan tak ada seorang pelabur dalam dunia ni yang suka situasi ini. Jadi, macam mana nak cari penyewa tanpa bazirkan banyak […]

Baca Selanjutnya
event

TIPS BAGI PENYEWA

Beberapa tips bagi anda yang ingin menyewa: 1. Survey & Buat Alternatif Sebelum menyewa rumah atau pangsapuri, ada baiknya anda melakukan survey terlebih dahulu. Sempatkan waktu mencari maklumat tentang rumah atau apartmen yang anda target dari orang-orang yang tinggal di lingkungan sekitar. Pastikan pula, anda tidak hanya melihat pada satu rumah atau pangsapuri. Sediakan beberapa […]

Baca Selanjutnya
5 Tips Menyewakan Apartemen

5 TIPS MENYEWAKAN APARTMENT ANDA

5 Tips Menyewakan Apartemen ~ Bagi anda yang memiliki properti apartemen dan bermaksud untuk menyewakannya kepada orang lain, di bawah ini ada beberapa tips yang boleh anda ikuti dan terapkan pada saat menyewakan apartemen. Menyewakan apartemen tentu berbeza halnya dengan menyewakan peroperti hunian seperti perumahan. Target pasar dari properti apartemen biasanya lebih membidik pada mereka yang […]

Baca Selanjutnya

5 TIPS MENYEWAKAN APARTMENT AGAR CEPAT LAKU

Menyewakan unit apartemen tidak semudah menyewakan hunian rumah tapak. Apalagi target yang Anda bidik adalah orang dengan ekonomi kelas menengah dan kelas atas. Dibutuhkan strategi dan keluwesan untuk menjelaskan apartemen Anda dengan detil termasuk kelebihan-kelebihannya sehingga mudah dipahami calon penyewa. Nah, jika saat ini Anda berniat menyewakan unit apartemen yang belum ingin Anda tempati, berikut […]

Baca Selanjutnya