Pembiayaan Hartanah

Pinjaman Hartanah

 

Artikel Terbaharu Pembiayaan Hartanah

  • saman Khalid Samad dedah binaan haram di tanah kerajaan minggu depan

    SHAH ALAM: Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad akan mendedahkan binaan haram syarikat swasta atas tanah milik kerajaan persekutuan minggu depan. Menteri berkata binaan haram itu diluluskan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Khalid menjelaskan undang-undang tidak membenarkan syarikat swasta membuat sebarang binaan di tanah kerajaan kecuali tanah berkenaan dijual kepada syarikat itu. “Maka tidak munasabah adanya […]

  • setia alam SETIA ALAM: OK KE KALAU NAK BUAT PELABURAN HARTANAH DI SINI?

    Sebelum ni, Tok ada buat artikel pasal beberapa projek dekat Setia Alam ni. Tapi masih ramai terutamanya yang tak biasa dengar nama Setia Alam atau masih keliru dan ingat Setia Alam ni adalah Shah Alam. Jenuh juga la nak terang. Tapi jangan risau, hari ni Tok nak kongsi satu artikel menarik hasil analisa kawasan Setia […]

  • Pasaran Hartanah Pasaran Hartanah Dijangka Suram 2019

    Peningkatan unit kediaman siap dibina tidak terjual membuktikan pasaran hartanah kediaman di Malaysia terus merosot dan ia dijangka berterusan pada 2019. Ia adalah bersandarkan kepada data diterbitkan oleh Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC) yang menunjukkan bilangan kediaman tidak terjual di negara ini meningkat kepada 30,115 unit pada suku ketiga tahun ini. Baca : Pemaju […]

  • 2019 Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2019

    Nak beli rumah tapi tak tahu cara? Artikel Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2019 ni akan bantu anda untuk dapatkan rumah impian. Saya akan sentuh kesemua aspek beli rumah supaya anda faham keseluruhan proses. Sila rujuk artikel How To Buy A House Or Property In Malaysia jika anda ingin baca dalam Bahasa Inggeris. […]

  • Stok hartanah Stok hartanah tidak dijual beri impak kepada pemaju

    Prospek sektor hartanah dijangka lebih bersifat neutral pada tahun ini dengan disokong oleh peningkatan inventori dalam pasaran berkenaan. Penganalisis MIDF Research, Jessica Low Jze Tieng berkata, pertumbuhan stok hartanah kediaman sedia ada dan hartanah kediaman tidak terjual dijangka membebani pemaju. Menurut beliau, ini kerana mereka perlu lebih kompetitif dalam menyediakan tawaran terbaik kepada pembeli. “Ia […]

  • belanjawan 2019 Belanjawan 2019: Insentif untuk pembeli rumah berpendapatan rendah dan pembeli kali pertama

    Belanjawan 2019 dengan tema “Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera” telah diumumkan oleh Menteri Kewangan YB Lim Guan Eng, dan PropSocial merumuskan ucapan 128 minit YB Lim di Parlimen untuk kemudahan para pembaca. Sorotan belanjawan berkaitan hartanah adalah seperti berikut: CKHT dan Duti Setem Dinaikkan 1) Peningkatan Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT, atau RPGT) bagi […]

  • masih boleh beli rumah Pendapatan tidak tetap masih boleh beli rumah

    IPOH – Mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap boleh mendapatkan kemudahan pembiayaan kewangan bagi pinjaman perumahan menerusi Syarikat Jaminan Kredit Perumahan Berhad (SJKP Bhd). Exco Perumahan, Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam, Hal Ehwal Bukan Islam dan Kampung Baharu, Paul Yong Choo Kiong berkata, inisiatif digerakkan kerajaan itu menyediakan jaminan kewangan hingga RM300,000. Menurutnya, jaminan kewangan itu […]

  • Sindiket 5 Sindiket Yang Mudah Dipercayai Rakyat Malaysia

    Malaysia merupakan negara yang kuat dari segi ekonomi dan socio-status. Akan tetapi, kita mendengar khabar tentang sindiket penipuan yang sering berkesan terhadap rakyat kita. Fenomena ini bukan kerana kita kurang sedar tetapi disebabkan sindiket ini kelihatan meyakinkan. Penipu semakin pintar menipu orang. Jangan risau. Mari kita maklumkan 5 sindiket penipuan utama di negara ini. 1. […]

  • Langsai Hutang Rumah 10 Tahun?

    Kenapa Bayar Hutang Rumah 30 Tahun Sedangkan Anda Boleh Langsaikan Dalam 10 Tahun ? Pernah tak anda dengar rakan-rakan anda berkata “ Aku dah bayar hutang rumah 5 tahun, tapi baki hutang macam tak luak aje ?” Atau mungkinkah anda juga merasai pengalaman yang sama ? Saya pernah pada satu ketika dahulu mempunyai hutang rumah […]

  • Memendekkan Tempoh Pinjaman Hartanah Mungkin Tidak Sesuai Untuk Anda

    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membeli hartanah? Jika ya, anda WAJIB membaca artikel ini! Kebanyakan kita mempunyai mempunyai masalah dalam membuat keputusan berkaitan memendekkan tempoh pinjaman hartanah. Dengan keadaan ekonomi semasa yang membuatkan anda berjaga-jaga pada waktu ini, keputusan yang dibuat ini adalah sangat penting untuk anda. Keputusan untuk memendekkan tempoh pinjaman hartanah mungkin akan […]

  • Kerajaan mahu lihat perubahan harga rumah selepas pengecualian SST

    GEORGE TOWN: Kerajaan Persekutuan mahu melihat lebih banyak respon positif daripada penggiat industri perumahan susulan pengumuman bahawa perkhidmatan pembinaan dikecualikan daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Menteri Kewangan Lim Guan Eng berharap dapat melihat sekurang-kurangnya beberapa perubahan harga rumah pada masa depan memandangkan kerajaan tidak mengutip cukai ke atas perkhidmatan pembinaan. Beliau menjelaskan bahawa harga […]

  • 3 JENIS LOAN YANG ANDA BOLEH GUNA UNTUK BELI RUMAH PERTAMA. RAMAI YANG GUNA NO. #2

    Sebelum membeli rumah, bagus untuk kita kaji dan kenal pasti dulu jenis-jenis loan yang ada. Secara asas, kat Malaysia ni ada 3 jenis loan rumah yang biasa digunakan. Jenis pinjaman yang Tok maksudkan adalah basic term, semi-flexi, dan juga full-Flexi. Mesti korang pernah dengar, kan? Bagi yang belum tahu pasal ni, Tok akan kongsikan topik […]

  • Apa Jadi Kalau Anda Tangguh Bayar Bulan Loan Rumah

    Pasti akan tiba ketika di mana kita agak sesak sedikit contohnya bulan syawal; bulan raya. Banyak duit nak guna, biasalah orang kita time raya semua nak baru. Baju anak-anak, baju isteri, make up kereta, perabut baru, duit raya lagi, macam-macam lah kalau nak kami listkan memang panjang lah artikel ni. Bila perkara di atas terjadi, […]

  • Lantikan Peguam SPA LPPSA

    Berikut adalah notis terbaharu dari LPPSA untuk panduan bersama. Antara yang disampaikan ialah semua pembiayaan hanya melalui peguam berdaftar LPPSA untuk tujuan SPA. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila link ini      NOTIS MAKLUMAN PELAKSANAAN MEWAJIBKAN PENGGUNAAN PEGUAM BERDAFTAR LEMBAGA PEMBIAYAAN PERUMAHAN SEKTOR AWAM (LPPSA) DALAM URUSAN PERJANJIAN PINJAMAN/PEMBIAYAAN LPPSA Berkuatkuasa 1 Julai 2018, pemohon pembiayaan […]

  • Semak Nilai Pasaran Hartanah Dahulu Sebelum Membeli

    Penting Ke Semak Nilai Pasaran? Jangan terus beli rumah jika nampak rumah itu murah. Tetapi anda perlu semak nilai pasaran rumah itu sendiri. Nilai hartanah juga boleh menaik jika terdapat booster seperti MRT , LRT , KTM , dan pusat beli belah. Rumah RM100,000 mungkin nampak murah tapi jika nilai pasarannya ialah RM60,000, ia sebenarnya mahal iaitu […]

  • 4 strategi buat duit dengan hartanah. Anda suka yang mana satu?

    Strategi #1 : Konsep beli dan jual Ini strategi yang ramai pelabur hartanah gunakan. Cari dulu hartanah dengan harga yang berpatutan (harga murah). Kemudian, jual balik hartanah itu untuk dapatkan untung. Ia sama dengan asas perniagaan yang biasa. Beli dengan harga murah, dan jual mahal untuk jana untung. Ini antara contoh yang senang kita nak […]

  • 5 prinsip pelaburan hartanah

    #1 : Beli syarikat yang famous, atau yang kukuh? Daripada melabur dalam syarikat yang baru famous, beliau lebih gemar melabur dalam industri yang terbukti kukuh. Ini antara sebab utama beliau tak terkesan akibat kejatuhan industri teknologi pada awal 2000. #2 : Tahu nak buat apa sewaktu ekonomi tenat Buffett jugak faham konsep masa dan pelaburan countercylical (nilai aset yang meningkat sewaktu […]

  • Punca Bank Tolak Loan Rumah Anda

    Daripada 100 orang yang memohon pinjaman perumahan dari pihak bank, 51 orang pasti akan ditolak. Tahukah anda 50% permohonan bagi rumah subsidi seperti RUMAWIP dan PR1MA telah ditolak kerana pelbagai faktor? Fokus kami ialah membantu anda untuk mengenal pasti punca bank tolak loan rumah anda agar anda tidak melakukan kesilapan sama seperti individu lain.   1. Memohon pada bank yang salah. […]

  • Asas Pembiayaan Semula dan Petua dari Pakar

    Sama seperti insurans, terima kasih kepada persaingan dan evolusi berterusan produk perbankan, pembiayaan semula gadai janji anda adalah sesuatu yang anda perlu melawat setiap sekali dalam seketika jika anda mempunyai pinjaman hartanah (kediaman dan harta komersial). Dalam artikel ini, kita meneroka asas-asas pembiayaan semula hartanah, dan beberapa helah yang para pakar gunakan dalam membuat keputusan […]

  • Asas Pinjaman Hartanah Komersial di Malaysia

    Apabila berbincang tentang pembiayaan hartanah, kebanyakan orang hanya mempunyai pengetahuan tentang pinjaman hartanah kediaman seperti pinjaman rumah atau pinjaman perumahan. Akan tetapi, jika anda bukan membeli hartanah kediaman, pinjaman rumah bukan penyelesaiannya. Anda harus mendapatkan pinjaman hartanah komersial untuk membiayai pembelian hartanah seperti rumah kedai, pejabat, kilang, apartment berservis, SoVo, SoHo dan lain-lain. Apabila berbincang […]

Kongsikan Sekiranya Bermanfaat...