Panduan Rumah Sewa

Panduan Menyewa Rumah

 

Artikel Terbaharu Tips Menyewa Rumah

  • serah-terima-kunci-rumah.jpg APA YANG PERLU DALAM PERJANJIAN RUMAH SEWA?

    “Susah la nak buat sewa rumah ni.. penyewa selalu lambat bayar and rosakkan rumah aku…last2 aku pulak yang rugi…”

    “Pelik aku.. macam mana die boleh apply loan sampai ada 5 rumah, tapi gaji die baru rm3000”

    “Eh.. kipas bilik aku rosak ni..sapa kene bayar untuk repair.. kita ke atau tuan rumah?”

    Percaya atau tidak, persoalan seperti ini sebenarnya agak normal dalam kehidupan seharian kita terutamanya apabila kita menjadi penyewa atau tuan rumah terbabit. Senario yang berlaku mungkin akan menjadi lebih teruk lagi jika kedua-dua pihak iaitu penyewa dan tuan rumah tidak sedar tentang hak masing-masing. Tetapi, hak dan nasib kedua-dua pihak akan terbela dan lebih terjamin jika Perjanjian Penyewaan Rumah (Tenancy Agreement) berjaya disediakan, dipersetujui dan ditandatangani oleh kedua-dua pihak. […]

  • step by step tenants 1 PROSES MENYEWA RUMAH

    Menyewa hartanah adalah salah satu proses yang agak rumit. Berikut merupakan langkah-langlah yang boleh diambil :  1. Kira bajet anda Perkara pertama yang perlu difikirkan adalah berapa banyak duit yang anda ingin keluarakan untuk bayaran setiap bulan. Ia adalah penting pada peringkat ini untuk mengetahui anggaran anda bagi mempertimbangkan semua kos yang berkaitan dengan menyewa […]

  • CARA UNTUK MENDAPATKAN HARGA SEWA MURAH

    Sewa rumah di U.S. bukanlah senang untuk dimiliki seperti yang kita sangkakan. Jika dibandingkan dengan rumah persedirian, hampir 40 negeri dimana harga sewaannya adalah lebih mahal, hasil daripada kajian GoBankingRates.com. tetapi, janganlah anda putus asa.

    Jika anda berada di antara sewaan dan pemilikan, atau anda mempunyai impian untuk memiliki rumah dengan harga sewa yang tidak munasabah, ini membuktikan anda boleh merendahkan kadar sewa anda. “Perundingan penyewaan rumah adalah sangat biasa, atas sebab harga sewa yang semakin mendadak,” kata Janine Acquafredda, seorang broker di House n Key, Realty di Brooklyn, N.Y.
    Jika anda sedang mencari sewa rumah yang murah mengikuti kediaman yang anda suka, anda boleh mencuba kaedah perundingan ini. […]

  • CARA SEWA RUMAH YANG MENGUNTUNGKAN

    Bagi mencapai tahap keuntungan berganda melalui sewaan rumah, pemilik harus memikirkan beberapa strategi menarik agar aliran tunai setiap bulan berjalan dengan lancer. Sememangnya, pelaburan ini sangat menguntungkan lebih-lebih lagi jika ia terletak berdekatan dengan kawasan bandar, institusi pendidikan dan lain-lain lagi.

    […]

  • inclusions1.jpg PERKARA YANG PERLU DILAKUKAN SEBELUM MENYEWAKAN RUMAH

    Sekiranya kita sudah memiliki hartanah, langkah terbaik untuk menjana kewangan adalah dengan menyewakan kepada orang lain. Tidak kiralah jika kita mempunyai banyak hartanah sekalipun, tetapi tidak bijak menguruskannya lambat laun ia boleh mendatangkan kerugian kepada kita sendiri. Hal ini kerana, pelaburan hartanah bukan sahaja untuk dijadikan aset semata-mata, tetapi kita boleh berusaha untuk berfikir bagaimana mahu menjana wang daripadanya.

    […]

  • BAYARAN KETIKA MENYEWA RUMAH

    Ramai daripada kita sebenarnya lebih senang atau selesa untuk menyewa rumah daripada membeli rumah sendiri. Kalau baru sahaja bekerja tu, tentunya duit masih belum cukup untuk membeli rumah, kecualilah anak orang kaya atau kahwin dengan orang kaya 🙂

    Sebelum menyewa rumah, buat survey dulu. Terpulanglah kepada individu masing-masing, mengikut cita rasa masing-masing. Contohnya kalau tak ada kenderaan sendiri, pastikan rumah tu dekat dengan stesen bas, LRT, dsb..

    […]

  • duit_kaw_kaw_dengan_hartanah.jpg HIAS RUMAH SEWA DENGAN PERBELANJAAN MINIMAL?

    1: Fokus lebih kat reka bentuk dalaman rumah.

    Dah tentu kita nak target orang muda sebagai penyewa.

    Sebab tu, reka bentuk dalaman rumah perlu sesuai dengan citarasa dan minat golongan ini. Tak ramai orang muda yang suka reka bentuk dalaman rumah yang lama dan tak hip.

    […]

  • 14 PERKARA YANG ANDA PERLU TAHU SEBELUM MENYEWA RUMAH

    Mencari rumah sewa bukan perkara yang mudah. Ia memerlukan pencarian yang teliti dan sebaik sahaja anda mendapat rumah yang diimpikan, jangan terlalu cepat membuat keputusan untuk menyewa tanpa melakukan pemeriksaan yang teliti pada rumah tersebut. Jelita senaraikan 15 perkara yang perlu anda tahu sebelum menyewa rumah. Gambar: INGimage 1) Periksa Bilangan Suis Periksa bilangan suis […]

  • CARA NAK DAPAT PENYEWA BERKUALITI

    Sebagai pemilik hartanah, mungkin kita pernah mendengar istilah penyewa dari neraka. Istilah ini merujuk kepada betapa sengsaranya pemilik apabila terpaksa berhadapan dengan penyewa yang mempunyai ragam yang tidak baik. Pelbagai ragam yang ditemui antaranya penyewa yang gemar membawa pasangan bukan mahram, menjadikan pusat proses dadah, penyewa seorang penjenayah dan culas untuk membayar sewa. Apabila berlaku […]